Blok krátkých gay filmů
|
|
Blok krátkých lesbických filmů
|
|
Po dvaceti letech harmonického života ve volném svazku dva workoholiky středního věku, kulturní redaktorku Hannu a architekta Simona, chytá druhá míza. Bez vědomí svého partnera se oba zamilují a navážou vztah s charismatickým Adamem. Jejich náhodná, tajná a nečekaně společná známost, jim pomůže objevit v sobě sexuální svobodu bez toho, aby si ublížili navzájem. Film boří některá partnerská klišé a zkoumá hrdiny, na první pohled heterosexuální pár, v pro ně neobvyklých situacích, kdy si postupně uvědomují svou identitu. Vrstevnatý příběh o milostném trojúhelníku je intimní lahůdkou od režiséra filmu Lola běží o život.
Stejnojmenná písnička od Stinga byla poctou hlavnímu hrdinovi biografie - kmotrovi všech moderních nebojácně otevřených gay autorů a legendárnímu performerovi Quentinovi Crispovi. Veterán rigidně pronásledované britské gay scény již od 20. let, vždy dokonale elegantní anglický džentlmen, který neopouští dům bez zářivého šátku a očních stínů. Po publikování skandálních memoárů odjíždí gay ikona na konci 70. let se svou one-man-show za oceán. A tak se Quentin osudově setkává s New York City a především New York s Quentinem, jehož roli si po zfilmování oněch memoárů The Naked Civil Servant zopakoval okouzlujícím způsobem John Hurt.
Stylizovaná retro pocta americkým melodramatům Douglase Sirka z 50. let emancipuje hlavní ženskou hrdinku, která se v na povrchu bezchybné, konzervativní společnosti bohatého předměstí vyrovnává s manželovou skrývanou homosexualitou a vlastní nepřístojnou mezirasovou romancí. Pokračující spolupráce Todda Haynese s herečkou Julianne Moore si v Daleko do nebe pohrává s postupy klasického Hollywoodu, otevírá se možnostem nonkonformity a kromě mnohých ocenění filmových kritiků dosáhla i na čtyři oscarové nominace.
Idyla dokonalé, stabilní rodiny v krásném domě na předměstí se otřásá, když dospívající děti páru žen Nic (Annette Bening) a Jules (Julianne Moore) objeví a přitáhnou domů svého biologického otce - anonymního dárce spermatu a akčního floutka Paula (Mark Ruffalo). Komedie nominovaná na čtyři Oscary (včetně Nejlepšího filmu) od režisérky kultovního Vysokého umění vypráví o rodičovství a manželství s upřímností a chytrým humorem - jako když Jules vysvětluje patnáctiletému synovi, proč jeho lesbické matky sledují gay porno.
Pornoherec Imaizumi Koichi se kromě režie ujal i titulní role v podivném spánku klimbajícího dědečka rodiny, kterou zasáhne virus způsobující puzení dědečka znásilňovat. UPOZORNĚNÍ: Pouze na vlastní nebezpečí. Festival nenese odpovědnost za následky či traumata, které zhlédnutí snímku zanechá na vztahu k 1) japonské kinematografii a pornografii obecně; 2) modelu rodiny, konkrétně citům k dědovi, sourozencům, vnoučatům či domácím mazlíčkům; 3) využívání různých sexuálních nebo okultních praktik. Doporučeno především pro otrlé milovníky neotřelých rodinných příběhů, Jasudžira Ozua a mňoukajících medvědů.
Titulní divoká krása představuje v podání Julianne Moore magnetickou, nespoutanou ženu i destruktivní sílu ve filmu Toma Kalina založeného na skutečné, neslavně známé “americké tragédii”. Estetizovaná dokonalost krásy sluncem zalitého, luxusního života se snoubí s temnou dysfunkčností rodinného života Baekelandových a dospívající homosexuální Tony je víc a víc vtahován do chorobného, ovládajícího vlivu své matky. Historie rozkladu a pádu jedné rodiny až k oné vraždě 17. listopadu 1972 je psychologicky věrným dramatem i o porozumění se snažící analýzou motivu.