Jan Kolář: vizuál Mezipater

13-katalog1a-800Autorem festivalového designu letošních Mezipater je Jan Kolář. Ke svému dílu nabízí vlastní explikaci:

Logotyp je koncipován jako dva bloky textu složené do tvaru schodů (patra). Typografie je doplněna grafickým prvkem černých proužků. Tyto proužky vyjadřují:

Základní logotyp má pak dále dvě verze. Verzi výroční, která je doplněna římskou desítkou (desátý ročník), která zároveň symbolizuje přeškrtávající křížek nebo osobu X. Verzi zjednodušenou pouze s nápisem "Mezipatra".

Celý grafický styl je navržen jako pouze černobílý, neboť tato barevnost nejvíce vystihuje tradiční filmovou vizualitu. A také poukazuje na queer aspekt, tedy něco rebelujícího, nekonvečního a potemělého.

01-logo1a-800 02-logo2a-800 03-logo3a-800
základní verze logotypu
(viz. výše)
výroční verze logotypu
(viz. výše)
zjednodušená verze logotypu
(viz. výše)

04-merkantil1-800 05-web1a-800 06-web2a-800
dopisní papír + oboustranná vizitka (motiv pásku + čb barevnost) Webové stránky jasně navazují na vzhled loga. Proužky jsou použity např. i v barevném odlišení tématické skladby filmu. Tedy sekce homesex, lesby, heterosex…
Princip pásků je rozvinut i v podsekcích webu Mezipater, aby byly stránky přehledné (hlavní titulky v černém poli prožku) a propojené s celým vizuálním stylem festivalu.

 

07-plakat1a-800 09-plakat2a-800

Hlavním prvkem vizuálu pro rok 2009 je křížek-škrt jako symbol římské číslovky X – tedy 10. Ročník festivalu.

Kromě letopočtu křížek symbolizuje střet dvou třecích ploch v jejichž průniku se rodí otázka „Holka ! (stylizace piktogramu ženského pohlaví: kosočtverec) nebo kluk ?“. Proto pracuji v ročníkových aplikacích střídavě se symbolem otazníku nebo vykřičníku.

Vykřičník zde kromě stylizace ženského nebo rádoby ženského pohlaví, zastupuje křik, tedy konflikt, válku. Aspekt války je obsažen i v myšlence, že křížek může být také zátarasem, barierou.

Celý vzhled plakátu je i dále laděn v agresivně laděném duchu. Kluk/dívka v ženských plesových rukavičkách svírá kudlu. Výrazem I postojem je připraven/připravena rázně diskutovat o své sexuální identitě.

Tento alternativní doplňkový návrh pracuje estetikou „brutalismu“ s tématem ukrývaných (queerových) tužeb vyrytých na dveřích např. kasárenského záchodku. Profláklý wc motiv kosočtverce (tentokrát s otazníkem) je zde opět zakomponován do symbolu X (křížku, škrtu).
Pletivová typografie složená z křížků podtrhuje aspekt izolace.

 

08-trika1-800 10-darky1-800 11-placky1-800
Ženská varianta triček (lesby) pracuje s jednotícím křížkem jako přelepkou přes klasické ženské znaky, „holka / kluk ?“
Mužská varianta triček (homosexuálové) využívá křížek k označení místa, kam se tradičně dříve nebo později stáčí zraky kontaktovaného protějšku.
Další válečnější varianta triček jasně definuje otevřené tvrzení „Nemám rád holky“, „Nemám ráda kluky“ jako reminiscence na klasické pouťové vetšinové „I love girls“. Doplněno opět křížkem příslušného pohlaví. Čtyři čistě typografické varianty placek zpracovávájí téma queer. První s panáčkem ekertáčkem v pomlčce (v penisu) mezi dvěma slovy vyjadřuje „nemám se za co stydět“. Druhá placka kromě sloganu obsahuje další význam „Eros (sex) osvobozuje“. Třetí politická placka grafickým symbolem otevřených pout podtrhuje slogan „Queer osvobozuje“. Poslední placka v duchu tématu celého festivalu „III. Sv. Válka pohlaví“ útočí na soukromého nepřítele. Každý si sám přiloženým lihovým fixem dopíše jeho jméno. Přičemž obecně vulgární slovo zde není vulgarismem, ale v 4% komunitě běžně užívaným označením pro „divné“ kluky, kteří zapírají svou orientaci.

 

12-program1-800 13-katalog1a-800 14-katalog2a-800 15-katalog3a-800 16-katalog4a-800
Programová skládačka navazuje na celý jednotný vizuální styl. Symbol proužků oděluje jednotlivé filmy. Katalog opět pracuje s jednotícím prvkem proužků nejen jako oddělující prvek jednotlivých filmů, ale I jako korektorské znaménko v textu. Předěly jednotlivých kapitol katalogu rozvíjí foto-doprovod celého vizuálu. Ústřední postava kluka/holky je zde v podobě profláklého klasického filmového záběru vraha s blískajícíse kudlou. Aspekt ženské homosexuality je podobně jako na třičkách zastoupen fotografií s přelepenými bradavkami (k tetování „familia“ můžeme opět doplnit motiv otazníku z celého vizuálu).

FaLang translation system by Faboba