Filmy
Filmy uváděné na letošním ročníku. Podle čeho jsme filmy vybírali a kdo je hodností se dozvíte v sekci O festivalu. Oblíbené filmy si můžete snadno vytisknout nebo je poslat mailem známým a blízkým. Diváci a divačky Mezipater tradičně udělují Diváckou cenu: hlasujte o vítěze.
Intimní portrét tří patnáctiletých dívek zasazený do prostředí oddílu synchronizovaného plavání. V čistě ženském světě, který má svá vlastní pravidla, není místo pro mužský prvek. Marie se zamiluje do krásné Floriane flirtující s hráči vodního póla a sleduje každý její krok. Její osamělá kamarádka Anne to těžko snáší. Floriane se s Marií skamarádí, i když ji zprvu pouze využívá, a začnou se blíže poznávat. Pod tlakem pomluv, nejistoty vlastních citů a strachu z odhalení se rozvíjí příběh o přátelství, probouzení sexuality a první lásce. Film končí tam, kde většina příběhů o lesbické lásce teprve začíná.
Tři mladí spolubydlící z Tel Avivu, dva kluci a jedna holka, se snaží nevnímat politické konflikty a raději se soustředí na své životy a lásky, zkouší žít v únikové „bublině“. Nápadný Yali vede trendy kavárnu, tvrdohlavá Lulu pracuje v butiku a Noam v obchodě s hudbou, přičemž o víkendech slouží na kontrolním stanovišti Národní gardy. Tam se zamiluje do mladého Palestince a rozhodne se mu i s přáteli pomoci nelegálně zůstat v Tel Avivu. Společná oslava mírumilovného soužití na plážové párty má být jejich výhrou, ale utopie se kvůli politicko-sociální realitě Blízkého východu hroutí.
Do krásného domu na americkém předměstí se narodila blonďatá dvojčata Mark a Alex. Idyla netrvala dlouho: manželství rodičů se rozpadlo a puberta bratrům přinesla poznání, že nejsou heterosexuální. Jejich dospívání poznamenaly drogy, znásilnění a nakonec společný pokus o sebevraždu. Dvojčata byla násilně rozdělena a dnes, po letech, se snaží k sobě najít cestu. Alex, v současnosti Clair, podstupuje změnu pohlaví a Mark se musí naučit přijmout skutečnost, že už nemá identického bratra. Tým mladých režisérů tři a půl roku sleduje postavy filmu na studiích v New Yorku a San Francisku, na stáži v Praze i při návštěvách doma. Atmosféru filmu silně dotváří působivý soundtrack.
Mladý transvestita po sebevraždě svého milence ztrácí chuť do života i ke svým vystoupením v kabaretu. Pod vlivem své dlouho neviděné sestry se rezignovaně vrátí do rodného, sluncem zalitého Porta. Zde se setkává s bývalou snoubenkou, odcizeným otcem a konečně potkává svého synovce, který má Downův syndrom, úžasnou a nakažlivou radost ze života a odhodlanou ambici stát se divadelním hercem. Krásný film o naději, smíření a překonávání překážek s výbornými hereckými výkony, přesnými dialogy na pomezí tragičnosti a jemného humoru a nádhernou obrazovou i hudební složkou.
Fórum ČT: 13. komnata představí dva dokumenty o známých osobnostech, jejichž životy ovlivnila odlišná sexuální orientace. Po pražské projekci bude následovat beseda s protagonisty Milanem Heinem a novinářkou Janou Ciglerovou.
Q je queer multikulturní pořad České televize. Každý týden přináší na televizní obrazovky přehled o dění na české i mezinárodní queer scéně, zabývá se širokým spektrem témat od politiky přes životní styl až po okrajové druhy umění. Po projekci dvou vybraných dílů bude následovat beseda s tvůrci.
Za sedmero horami a sedmero řekami se narodil chlapeček. A protože to bylo v židovském státě, rodiče ho nechali obřezat. Chlapec vyrostl v muže a našel si milého z daleké krajiny. O svatební noci zjistil, že jeho manžel má něco, co jemu chybí. Rozhodne se to najít. Zábavný dokument Odeda Lotana zkoumá význam obřízky v současném Izraeli a vztah tradice a osobní identity. Režisér, sám hlavní protagonista filmu, se během hledání dotkne univerzálních témat, jako vztah k rituálu, strach z vyloučení a potřeba někam patřit.
Španělská lehká komedie s almódovarovským nádechem, vtipně a s nadhledem portrétující vyhlášenou madridskou gay čtvrť Chuecatown. Zamilovaný pár dvou „medvídků“ se vyrovnává s nástrahami ohrožujícími jejich vztah, ať už v podobě svalnatého a zdánlivě dokonalého Victora, který vraždí stařenky kvůli rozvoji výstavby nemovitostí, nebo nesouhlasné a zákeřné matky jednoho z nich. Do příběhu se míchá spousta dalších zábavných figurek a především barev, svěžesti a také morbidního humoru. Protože to vše patří k různorodému koloritu svébytné části světa jménem Chuecatown.
V kontroverzním filmu Rosa von Praunheim sleduje muže, kteří milují muže a pravicově radikální ideje. Napínavý a vysoce informativní film o tabuizovaném tématu se snaží rozkrýt zásadní rozpor: jak mohou existovat gay neonacisté, když nacismus gaye systematicky pronásledoval a vyvražďoval? Pátrání po odpovědi režiséra zavede i do historie nacistického hnutí. Vysvětlení lapidárně nabízí jeden z protagonistů: „Teplouši nejsou automaticky lepšími lidmi.“
Britský scénárista a herec Stephen Fry se vydává na cestu po Británii, Africe a USA, aby zjistil, jak je dvacet let po vypuknutí pandemie AIDS tato choroba vnímána. Zatímco v 80. letech byla diagnóza AIDS ortelem smrti, po nástupu antiretrovirálních léčiv se zdá, že AIDS v myšlení lidí nahradilo HIV coby léčitelná nemoc podobná cukrovce. Je AIDS opravdu něco, s čím se dá žít? Jaké jsou dnes rizikové skupiny? Na své cestě Stephen Fry mluví s lékaři a sociálními pracovníky, ale především s celou škálou nakažených: od afrických žen po mladé Britky, které se s HIV narodily a nyní zakládají rodiny.
Blok krátkých gay filmů
- Lloyd Neck
- Odvaha v srdci
- Bennyho tělocvik
- Útěcha
- Kluk noci
- Ty, já a on
Léto 1927. Spolužáci Paul a Günther jsou dobří přátelé přes rozdílné povahy a společenský původ. Před závěrečnými zkouškami Günther pozve spolužáky na chatu bez rodičů. Přestože oba spolu pořád kamarádsky soupeří, seznámí Paula se svou sestrou Hilde, jejímuž kouzlu Paul okamžitě podlehne. Netuší však, že Hilde už má přítele, kuchaře Hanse, který byl předtím Güntherovým milencem. Vyhecovaní vypjatou atmosférou mladíci uzavřou tajný pakt, v němž hraje roli láska i ochota kvůli ní zabít. Noc plná vášně, sexu a žárlivosti vyústí do událostí, které vzrušily Berlín konce 20. let.
Nuno je zaměstnanec továrny na balení potravin a přítel své kolegyně Melanie. Jenže jen jako, za úplatu a pod jménem Miguel – Melanie, kterou si pro její oblékání a vystupování často pletou s mužem, si jej najala, aby potěšila otce a zmátla bratra. Miguel je také charismatický mladík, který se při náhodném setkání zamiluje do mladičké Jenny. Jenny se Miguel moc líbí, ale netuší, že Miguel je ve skutečnosti Melanie. Spleť alternativních identit, které Melanie vytváří, aby unikla sama před sebou, se začíná zamotávat. Můj přítel z Fara se opírá o pečlivě budovanou atmosféru a prvotřídní herecké výkony.
Úspěšná lékařka Finn se po smrti své dlouholeté přítelkyně cítí ztracena. Upne se na svou jedenáctiletou dceru Zelly, pro kterou chce to nejlepší. Je však příliš hluboce zasažena smutkem, který si kompenzuje kariérou na gynekologické klinice, jízdou na oblíbené motorce a v posteli se svou o mnoho mladší milenkou. Je pak pro ni těžké uhlídat dceru, která pod vlivem svých kamarádů začne chodit za školu, je přistižena při drobných krádežích, zkouší drogy a utíká z domu. Cesty matky i dcery tak neodkladně směrují k sebedestrukci. Film se dotýká tématu výchovy dítěte lesbickými matkami a vztahu matky a dcery, které hledají cestu jedna ke druhé.
Padesátníka Pierra pohrouženého do vzpomínek trápí samota čím dál víc. Je HIV pozitivní. S jeho zdravím to jde z kopce a ten čas tak rychle utíká. Navíc navždy ztratil svoji celoživotní lásku, přítele, se kterým žil 30 let a který mu byl otcem i matkou, milencem i bankou. Pouze ve svém bytě se cítí dobře. I zde však marně čeká na inspiraci k psaní. Možná mu k ní dopomůže návštěva psychiatra nebo mladý kluk, kterého sbalí v baru svého advokáta. S humorným nadhledem a ironií se ve společnosti oblíbeného gigola snaží poprat se životem a problémy s policií, rodinou, chorobou i sám se sebou, aby mohl prožít snad naposled své vlastní fantazie.
Po romantické oslavě prvního výročí vztahu Rui spěchá od přítele Pedra domů. Cestou zemře při autonehodě. Ve stejném domě jako Pedro bydlí Odete a Alberto. Odete touží po dítěti, Alberto dítě odmítá, a proto se rozejdou. Na pohřbu se Odete vrhne na Ruie v rakvi a ukradne prsten, dárek od Pedra. Vetře se do Ruiovy rodiny předstírajíc, že je s ním těhotná. João Pedro Rodrigues, tvůrce kultovního filmu O Fantasma, pomalým tempem a v intenzivních dávkách sleduje příběh hysterie a rozkladu osobnosti. Film byl vybrán na řadu prestižních filmových festivalů, v Cannes získal zvláštní uznání Cinémas de Recherche.
Originální, odvážný, hranice překračující a zábavný dokument, který lesbická režisérka Gwen Haworth natočila o své transformaci z muže jménem Steven. Pečlivě a otevřeně zachycuje své pocity, reakce nejbližších, s humorným nadhledem komplikovaný proces změny pohlaví i boj proti stereotypům, omezujícím život transgender lidí. Uměleckou a intimní výpověď podtrhuje též originální kombinace koláží z rodinného archivu a animovaných sekvencí, přičemž největší důraz je kladen na rozhovory s rodinou, bývalou manželkou a promluvy a komentáře Gwen ke vlastnímu příběhu a cestě k jeho ztvárnění.
Blok krátkých filmů s převážně lesbickou tématikou
- 1977
- Střemhlav
- Pepita, Laura, Kitty a umělá děloha
- Alfa
- Malý tygr
- Osvětlit
Daniel přichází do Berlína, kde prožívá lásku i zklamání. Pracuje v gay kavárně, obléká se podle nejnovější módy a rychle přebírá trendy městské teplé komunity. Po nějakém čase objeví exotické kouzlo parků a toalet, kde se setkávají gayové. Seznámí se s Paulem, jehož spolubydlící mu dávají najevo, že vede povrchní život. Jeho úkolem coby emancipovaného gaye je přiznat si své zaměření a neorientovat se pouze na konzum a sex. Praunheimovy útoky se zaměřují nejen proti společenské represi, ale i proti vlastnímu táboru. Jeden z nejdůležitějších snímků německé kinematografie s homosexuální tématikou.
Číst dál: Perverzní není homosexuál, ale společnost, v níž žije
Ismaël miluje Julii a Julie má ráda Ismaëla. Aby po devíti letech zabránili rutině ve vztahu, přijmou mezi sebe kamarádku Alice. Když začne jejich „ménage à trois“ skřípat, Julie náhle umírá a její ztráta Ismaëla bolestně zasáhne. Nic není jako dřív, z rozverného mladíka se rázem stane samotář. Musí se se životem poprat sám. Do něho mu však nečekaně vstoupí mladičký student Erwann, jehož nevinnost nabídne Ismaëlovi zcela novou perspektivu. Příběh o lásce a smrti kombinující prvky sociálního dramatu a muzikálu, ve kterém se tvrdí, že všechny písně o lásce mají stejný refrén, i když její podoby mohou být různé. César 2008 za nejlepší hudbu.
- Room
- Střed vesmíru
- Na konci ulice
- Kulovnice
- Kachní polévka
- Venkovský život
- Zóna X
- Šťastná modrá
Blok krátkých filmů o křehkosti lidských vztahů
- Pan Podivný soukromě
- Kamarádka
- Kouskutí z lásky
- Městské pozoruhodnosti
- Rudé šaty
- Panenky
- Soukromý život
- Cesta zpět
- Minout terč
- Mateusz
- Islandský zápas
Blok krátkých dokumentárních filmů.
- Pro vztah
- Já jako on
- Sex-maniakální
- Růžová - Šedá
- Donne-moi plus
- Ida
„Domov je slovo na pět pro nemožnost jít jinam“, vysvětluje Luke, lovec zážitků na jednu noc. Při posledním lovu ho přitažlivý macho Stephen označil za gay klišé, což jindy sebevědomého Luka znejistí. Zeke, intelektuál a gay aktivista, kolega ze sexshopu, kde oba z radikálně různých důvodů pracují, s tímto označením souhlasí. Luka nepotěší ani to, že odvázaných sexuchtivců v jeho okolí ubývá. Když Luke se Stephenem naváže vztah, začne přemýšlet o monogamii. Pravda o Stephenově pravém povolání ale přinese značné komplikace. Komplikace hodné nejromantičtějšího slova na pět.
Jedenáctiletý Scot se po matčině smrti zabydluje v domácnosti svého strýce. Ten a jeho partner Eric, bývalý hokejista NHL, se musí srovnat s tímto vpádem do jejich zaběhnutého, velice macho, velice sportovního a velice heterosexuálním dojmem působícího života. Scot, který má rád muzikály, make-up a barevné šaty s glitry, si v tomto drsně mužném domově hledá svoje místo – a postupně rozbíjí pečlivě vystavěnou fasádu svých dočasných otců. Půvabná a divácky přitažlivá komedie o rodičovství, odvaze být sám sebou a hledání rovnováhy mezi hokejem a vášní pro boa z peří, která okouzluje hrou s obracením stereotypů a výkonem Noaha Bernetta v roli Scota.
Legendární transvestita Charlotte von Mahlsdorf v kombinaci dokumentu a hraného filmu, kterému nechybí vtip a sebeironie. Narozená jako Lothar Berflede, vyrůstala během nacionalismu s násilnickým otcem. Celý život otevřeně vystupovala v ženské roli. Zřídila jediné soukromé muzeum v NDR, v jehož sklepeních umožňovala setkání formujícího se homosexuálního hnutí. Režisér ji ukazuje jako dobrosrdečného člověka a věčnou bojovnici. Ačkoliv byla v době po natočení filmu obviněna ze spolupráce s tajnou policií, Praunheimův portrét dokládá, jak důležitá byla pro kontinuitu gay života napříč diktátorskými režimy.
„Láska má ostré hrany. Rány tě drží při životě.“ Tato replika se jako leitmotiv opakuje v podání řady postav, jejichž příběhy o hledání smyslu ve víru životních událostí skládají poetickou mozaiku. Děj/e filmu se odehrávají v Madridu 90. let a točí se kolem Garata a Omara, kteří chtějí mít dítě. Do jejich příběhu vstupují příběhy dvou policistů, kteří se snaží vyjmenovat všechny věci, které mají rádi, dcery lesbických matek, která je po smrti biologické mámy svěřena vzdálené rodině, těhotné Raquel, jejíž muž zemřel na AIDS a přátel hlavní dvojice, kteří se snaží natočit film.
Reakční majitel sauny, jehož přítel studuje teologii a zpívá Bachovy sbory, terapeutka, která učí nemocné AIDS smrtelnou meditaci a gymnastiku, reportérka, která se obléká jako muž, aby mohla špehovat gaye, doktorka Blut (Krev), která se nakazila virem v Africe, ministr se špatnými sliby, bohatý gay: to jsou hlavní postavy prvního německého hraného filmu o AIDS. Černá komedie, jejíž představitelé jsou berlínští homosexuálové a transvestité a jež satirickým způsobem nastiňuje první fáze paniky, která v osmdesátých letech panovala.
Čalouník Steffan se dozví o smrti bývalého přítele Martina, přezdívaného Hilda. Poslední přání Hildy bylo, aby Steffan vysypal její popel do moře. Martinova bohatá matka využívá svou moc, aby ututlala skutečnou příčinu smrti svého syna (AIDS) a zabránila plnění poslední vůle. Steffanovo podnikání je zrovna v krizi, a tak zvažuje, že přistoupí na její návrh za podíl na dědictví. To se však nelíbí poslednímu milenci Hildy Rexovi. Zmocní se popela a utíká k moři. Poslední symbolická cesta Hildy s Rexem a Steffanem se stává soubojem nejen mezi těmi dvěma, nýbrž také uvnitř Steffana mezi ryze materiální potřebou a láskou zhrzeného přítele, kterému Hilda po rozchodu nikdy neřekla o své diagnóze.
Sběratelka kultovních filmů Michelle Johnson ve svém dokumentu představuje a komentuje kolekci klipů těch nejlepších lesbických akcí, které se v béčkové kinematografii 60. a 70. let natočily. Erotické scény původně určené pro vzrušení heterosexuálních mužů režisérka kreativně seřazuje a vtipně opatřuje poznámkami, aby je díky její filmově-teoretické práci znovuobjevily současné lesbické divačky. V tomto (ne)seriózním filmu o pornu nejen pro intelektuálky jsou k vidění švédské divoké kočky, italské jeptišky, dovádivé jihoamerické vězeňkyně, evropské upírky a další nemravné hrdinky z podsvětí erotické kinematografie.
Odpočívej v pokoji, Will a Grace, Výměna manželek, to je jen pár příkladů televizních formátů, které zobrazují GLBT postavy a lidi. Za okrajem šablony zkoumá, jaká jsou tato zobrazení, jejichž četnost od 90. let vzrostla a narušila šablonovité postavičky předešlých dekád. Pečlivě rešeršovaný dokument dává televizní zábavu do kontextu společenských událostí a ukazuje, že evoluce zobrazování GLBT postav není důsledkem náhlého zájmu televizí o lidská práva, ale rozpoznání komerčního potenciálu.
Po pražské projekci bude následovat panelová debata s televizními profesionály a mediálními experty o GLBT postavách v českých televizí.