Queer filmový festival Mezipatra [ARCHIV WEBU 2000–2012] - Festival Mezipatra představuje nový grafický vizuál

logo Mezipater

10. queer filmový festival Mezipatra 2009

CO JE QUEER?

Queer osvobozuje od tradič- ního vnímání sexuálních a genderových identit založe- ných na neměnných katego- riích muž / žena, hetero-sexuální / homosexuální.

Festival Mezipatra představuje nový grafický vizuál

czechdesign-090921-grafikaBarbora Drachovská, Czechdesign.cz, 21. září 2009

Prohlédněte si 10. ročník filmového festivalu Mezipatra s novým vizuálním stylem.

Nové logo filmového festivalu Mezipatra připomíná v první řadě patra a filmový pás. Bližší prozkoumání odhalí v logotypu ještě další skryté významy. Černé pruhy představují cenzuru v textu, statistický procentuální graf nebo pohyb. „Celý grafický styl je pouze černobílý, neboť tato barevnost nejvíce vystihuje tradiční filmovou vizualitu. Současně poukazuje na queer aspekt, tedy něco rebelujícího, nekonvenčního a potemnělého,“ vysvětluje grafik Jan Kolář, který má celý vizuál festivalu na svědomí. Grafika je složena výhradně z proužků, které jsou použity v mnoha variantách. Na webových stránkách se objevují barevně odlišené proužky, které odkazují k jednotlivým sekcím filmu. Délka proužku potom představuje počet návštěvníků v kině. „Webové stránky jsem se snažil vytvořit v jednoduchém stylu, aby byly jasně přehledné a uživatel se v nich neztratil,“ popisuje Kolář.

Zajímavým prvkem, který provází celou grafiku festivalu Mezipatra, je drsnost a strohost, kterou velmi výrazně podtrhuje plakát letošního jubilejního 10. ročníku. „Hlavním prvkem plakátu je křížek, tedy symbol číslice 10. Celý plakát ukazuje člověka, na kterém není patrné, zda je to holka nebo kluk. Plakát je laděný velmi agresivně,“ říká Kolář. Plakát k filmovému festivalu nastoluje otázku, proč společnost tolik lpí na rozdělování pohlaví. Kromě verze plakátu s holkou/klukem existuje také varianta plakátu, která pracuje s drsnější estetikou a s tématem ukrývaných tužeb vyrytých na dveřích kasárenského záchodku.

Celý vizuál, který se věnuje letošnímu ročníku pracuje se symbolem křížku, tedy římskou číslicí 10. V křížku se objevují vykřičníky, otazníky nebo zůstává prázdný. „Symbol římské desítky s vykřičníkem jasně odkazuje na známý symbol objevující se nejen na kasárenských záchodcích,“ popisuje Kolář. Otazník potom představuje tápání a otázky, které si lidé kladou o své sexualitě. Křížek zdobí logo, trička, plakáty i dárkové tašky festivalu.

Jan Kolář, který je autorem grafického vizuálu festivalu, tvořil grafiku pro firmy jako ČEZ, Pivovar Krušovice nebo Kanzelsberger. Má na svědomí také jednotný vizuál měst Pardubice, Oloumouc nebo Královéhradeckého kraje.

Letošní jubilejní ročník filmového festivalu Mezipatra se může kromě zbrusu nového grafického vizuálu pochlubit také novým vzhledem ocenění z dílny Zdeňka Vacka a Daniela Pošty. Jsou to plně funkční krasohledy, které pracují také se symbolem křížku. „Loni byla celá grafika festivalu hladká a čistá. Letos je vizuál drsnější a proto jsme se snažili, aby naše kaleidoskopy korespondovaly s tímto laděním,“ vysvětluje designér Daniel Pošta. Oba designéři vytvářejí ceny pro festival Mezipatra již čtyři roky. Každý rok jejich působení dostávali výherci zajímavá ocenění ve formě kaleidoskopu. „Bohužel při předávání cen nikdo nevidí, že krasohledy jsou opravdu funkční. Všichni si myslí, že děláme termosky,“ vysvětluje s nadsázkou Zdeněk Vacek. Znělku pro letošní ročník vytvořil Marek Thér. „Chtěli jsme zvláštní pohled a provokativní tvorbu. Bylo pro nás důležité odlišit znělku festivalu od dalších akcí. Být jiní a zajímaví. Tohle všechno splnil beze zbytku Marek Thér,“ dodává ředitel festivalu Aleš Rumpel.

FaLang translation system by Faboba

Znělka 2009

Mezipatra 2009

  • Diváci: 12 500
  • Projekce: 89
  • Doprovodné akce: 24
  • Filmy: 100
  • Web: 50 500 návštěv
  • Ozvěny: Ostrava, Olomouc, Pardubice, Č.Budějovice

Ocenění 2009