Výstava festivalu Mezipatra pobouřila Brňany
Veronika Zabadalová, Brněnský deník, 9. října 2009
Třiadvacátého října odstartuje v Brně jubilejní desátý ročník gay a lesbického filmového festivalu Mezipatra. Ještě před ním zahájili pořadatelé řadu výstav, divadelních představení, debat a přednášek zabývajících se problematikou těla a sebepoznání. Týden po svém zahájení jedna z výstav vzbudila v Brňanech takové emoce, že musela být přesunuta z Kavárny Spolek do náhradních prostor.
V kavárně v Orlí ulici se prvního října představila skupina autorů se společnou výstavou fotografických aktů pojmenovanou Tělo. Projekt studentů fotografie Josefa Rabary, Jana Přibylského a Václava Kopeckého však návštěvníci kavárny nepřijali. „Výstava Tělo vystavená v kavárně Spolek vzbudila nečekané reakce ze strany publika,“ oznámila v pátek mluvčí festivalu Tereza Hendlová. Snímky provozovatelé však dopředu schválili. „Zklamalo mne, že fotky v předstihu viděli, nevadili jim a najednou je musíme přesunout,“ prohlásil Rabara.
Podle Hendlové je výstava, která otevírá tabuizovaná témata, pro publikum příliš velkým soustem. „Pohoršení vzbudil konkrétně soubor od Přibylského, který vznikl focením v pološeru za použití přímého blesku, čímž autor tematizoval okamžik studu odhalených modelů a modelek. Všechny soubory jsou zajímavé tím, že se vymezují vůči estetizovanému a erotickému aktu,“ vysvětlila Hendlová.
Autor kolekce snímků tvrdí, že jeho díla nejsou nijak závadná. „Překvapila mě reakce lidí. Nemyslím si, že nahé tělo nějak pohoršuje. Spíš jde o problém, že lidé nechtějí dětem v kavárně vysvětlovat, jak jsou muži a ženy odlišní,“ prohlásil Přibylský. Dodal, že leckterá reklama ve veřejných prostorech je daleko provokativnější. „Vidím v tom směs puritánství a šovinismu. Kdyby totiž byly na fotkách jen nahé ženy, tak by reakce zřejmě nebyla tak ostrá,“ dodal autor. Jeho kolega Rabara dodává, že na druhé straně ho reakce i potěšila. „Bylo naším záměrem ukázat lidské tělo nepřikrášlené, nestylizované. Pro lidi je šokujícím právě lidské tělo bez příkras, tedy ve své přirozené podobě,“ dodal Rabara.
Podle slov ředitele Mezipater Aleše Rumpela se provozovatelé Spolku řídí obavami z reakcí návštěvníků kavárny. „Argumentovali, že se někteří lidé pod fotografiemi necítí dobře,“ řekl Rumpel. Provozovatele kavárny se Brněnskému deníku Rovnost zatím nepodařilo kontaktovat. S názory návštěvníků ovšem souhlasí i jeden ze zaměstnanců Filip Neděla. „Mezipatra podporuji, ale ta výstava se mi pro kavárnu zdála opravdu nevhodná. Pro galerii nebo muzeum by byla v pořádku. Ovšem pro kavárnu, kam chodí matky s dětmi je to opravdu nepatřičné,“ prohlásil Neděla.
S názorem Neděli i některých návštěvníků kavárny nesouhlasí například třiadvacetiletá studentka z Brna Eva Štěpánková. „Souhlasím, že fotografie jsou velmi odvážné a chápu, že se nemusí všem jejich námět líbit. Myslím, že jsou velmi povedené. Neměli bychom se bát a odmítat to, co je pro nás jiné nebo netradiční. Navíc lidské tělo je přece přirozené,“ řekla Štěpánková.
Fotografie studentů Ateliéru fotografie z ústecké Univerzity J. E. Purkyně se kvůli stížnostem přesunuly do náhradních prostor Starého pivovaru v Božetěchově ulici. Zde budou k vidění od pondělí dvanáctého října do konce měsíce. „Autoři výstavy jednohlasně odmítli sundat problematické fotografie a vystavovat pouze méně kontroverzní část expozice. Rozhodli se celou výstavu přesunout do Starého pivovaru, kde bude vystavovat své obrazy také Jan Písařík pod názvem Sardinky v oleji,“ doplnila Hendlová. Vernisáž posledního z autorů, která odráží jeho inspirace z cest po Barceloně, se uskuteční v pondělí v sedm hodin večer.