Queer filmový festival Mezipatra [ARCHIV WEBU 2000–2012] - TZ: Vizuální styl Mezipater nominován na Czech Grand Design

logo Mezipater

10. queer filmový festival Mezipatra 2009

CO JE QUEER?

Queer osvobozuje od tradič- ního vnímání sexuálních a genderových identit založe- ných na neměnných katego- riích muž / žena, hetero-sexuální / homosexuální.

TZ: Vizuální styl Mezipater nominován na Czech Grand Design

Vizuální styl Mezipater nominován na Czech Grand DesignPřední český grafik Jan Kolář, který u příležitosti desátého výročí existence filmového festivalu Mezipatra navrhl jeho novou vizuální identitu, byl za svůj počin nominován v kategorii Grafický designér roku.


Ceny Grand Czech Design letos již počtvrté uděluje Akademie designu České republiky, která je volným seskupením odbornic/odborníků  na design, které/ří se věnují např. kurátorství, teorii designu, kritice nebo publicistice. Cílem soutěže je upozornit veřejnost, odbornou i laickou, na mimořádné činy v oblasti designu.

Kolář, který již v minulosti obdržel řadu prestižních ocenění včetně Národní ceny za design, navrhl pro Queer filmový festival Mezipatra logo, vizualitu webových stránek, plakát a propagační předměty, jako jsou trička nebo dárkové tašky.

Návrhu logotypu a webu dominuje motiv černých proužků, které jsou inspirovány filmovými pásky, mohou připomínat statistický graf (zastoupení leseb, gayů, bisexuálních, transgender a queer osob ve společnosti), nebo patra, ale odkazují také k cenzuře textu a určitých témat v majoritní společnosti.

„Webové stránky jsem se snažil vytvořit v jednoduchém stylu, aby byly jasně přehledné a uživatel se v nich neztratil,“ vysvětluje Kolář. Co se pak loga týče, vedle základního logotypu existuje ještě výroční verze s motivem římské desítky symbolizující přeškrtávající křížek nebo osobu X. „Celý grafický styl je navržen jako pouze černobílý, neboť tato barevnost nejvíce vystihuje tradiční filmovou vizualitu. A také poukazuje na queer aspekt, tedy něco rebelujícího, nekonvečního,“ řekl Kolář.  

Na letošní ročník Mezipater, jehož tématem byla Třetí světová válka pohlaví, zval Kolářem vytvořený plakát: „Hlavním prvkem plakátu je křížek, tedy symbol číslice 10. Celý plakát ukazuje člověka, na kterém není patrné, zda je to holka nebo kluk. Plakát je laděný velmi agresivně.“

Uvnitř křížku, který na plakátě zakrývá lidský klín, jsou umístěné vykřičníky, otazníky, nebo zůstává prázdný. „Symbol římské desítky s vykřičníkem jasně odkazuje na známý symbol objevující se nejen na kasárenských záchodcích,“ popisuje Kolář. Otazník představuje otázky, které si lidé kladou o své sexualitě. Festivalový plakát tak prezentuje ústřední otázku letošního ročníku: proč společnost tolik lpí na rozdělování pohlaví, přičemž naznačuje možnost, že dvě tradiční identity, a k nim příslušející rigidní role, můžeme také svobodně překračovat.  


V prvním nominačním kole na Ceny Czech Grand Design 2009 navrhla Akademie designu téměř 200 subjektů, které byly 17. prosince prezentovány veřejnosti. 15. ledna příštího roku bude představen užší výběr a finální vyhlášení vítězů všech kategorií proběhne 6. března 2010.

„Nominace Jana Koláře za vizuální identitu Mezipater nás velmi těší,“ říká ředitel Mezipater Aleš Rumpel. „Je skvělé, že se na festivalu podílejí zajímaví a profesionální tvůrci, moc si této spolupráce vážíme,“ dodává. Festival letos prezentoval dosud nejvyšší počet filmů (100) a navštívil jej rekordní počet diváků a divaček (12 500). „I jejich přízni si velmi vážíme. Děkujeme také našim partnerům, sponzorům a všem těm, kteří podpořili projekci filmů tím, že se stali jejich adoptivními rodiči,“ říká Rumpel.

Užitečné odkazy:

 

Kontakt pro média:
Tereza Hendlová
PR manažerka
tel: +420 736 537 238
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Desátý ročník festivalu Mezipatra se konal od 23. do 31. října v Brně a od 2. do 8. listopadu v Praze.

Záštitu nad festivalem převzali pan Václav Havel, MUDr. Pavel Bém (primátor hlavního města Prahy), Mgr. Michal Hašek (hejtman Jihomoravského kraje) a Mgr. Martin Ander, Ph.D. (náměstek primátora Statutárního města Brna).

Finanční podpora: Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Hlavní město Praha, Česko-německý fond budoucnosti, Goethe-Institut Praha, Francouzské velvyslanectví, Instituto Cervantes, Velvyslanectví Státu Izrael, zastupitelé města Brna za Stranu zelených a Brno 2006

Generální mediální partner: Česká televize   ///   Hlavní mediální partner: Český rozhlas 1 Radiožurnál

Mediální partneři: MF Dnes, Metropolis, Cinepur, Radio 1, Rádio Krokodýl, Free Radio, Nový prostor, Cinema, Prague Daily Monitor, Colour Planet, Anopress IT, iBoys.cz, Gaynet.cz, Railreklam, Libimseti.cz, Juturn Media, Snip & Co, Screenet

Sponzoři: Hotel Pinot, Penzion Arco, MKM jazyková škola, Hotel Slovan Brno, Living..., Friends, Outcafé, Studio Henri, LUVR, Copy General, Duhová čajovna, Sauna Las Palmas, Red Cat club, Restaurace Áčko, Gibon club, Pivnice U Emila, Studio Metropolis, Artemiss.cz, Fazamakeup.cz

 

FaLang translation system by Faboba

Znělka 2009

Mezipatra 2009

  • Diváci: 12 500
  • Projekce: 89
  • Doprovodné akce: 24
  • Filmy: 100
  • Web: 50 500 návštěv
  • Ozvěny: Ostrava, Olomouc, Pardubice, Č.Budějovice

Ocenění 2009