Katalog filmů
Po dvaceti letech harmonického života ve volném svazku dva workoholiky středního věku, kulturní redaktorku Hannu a architekta Simona, chytá druhá míza. Bez vědomí svého partnera se oba zamilují a navážou vztah s charismatickým Adamem. Jejich náhodná, tajná a nečekaně společná známost, jim pomůže objevit v sobě sexuální svobodu bez toho, aby si ublížili navzájem. Film boří některá partnerská klišé a zkoumá hrdiny, na první pohled heterosexuální pár, v pro ně neobvyklých situacích, kdy si postupně uvědomují svou identitu. Vrstevnatý příběh o milostném trojúhelníku je intimní lahůdkou od režiséra filmu Lola běží o život.
Stejnojmenná písnička od Stinga byla poctou hlavnímu hrdinovi biografie - kmotrovi všech moderních nebojácně otevřených gay autorů a legendárnímu performerovi Quentinovi Crispovi. Veterán rigidně pronásledované britské gay scény již od 20. let, vždy dokonale elegantní anglický džentlmen, který neopouští dům bez zářivého šátku a očních stínů. Po publikování skandálních memoárů odjíždí gay ikona na konci 70. let se svou one-man-show za oceán. A tak se Quentin osudově setkává s New York City a především New York s Quentinem, jehož roli si po zfilmování oněch memoárů The Naked Civil Servant zopakoval okouzlujícím způsobem John Hurt.
Blok krátkých gay filmů
|
|
Stylizovaná retro pocta americkým melodramatům Douglase Sirka z 50. let emancipuje hlavní ženskou hrdinku, která se v na povrchu bezchybné, konzervativní společnosti bohatého předměstí vyrovnává s manželovou skrývanou homosexualitou a vlastní nepřístojnou mezirasovou romancí. Pokračující spolupráce Todda Haynese s herečkou Julianne Moore si v Daleko do nebe pohrává s postupy klasického Hollywoodu, otevírá se možnostem nonkonformity a kromě mnohých ocenění filmových kritiků dosáhla i na čtyři oscarové nominace.
Idyla dokonalé, stabilní rodiny v krásném domě na předměstí se otřásá, když dospívající děti páru žen Nic (Annette Bening) a Jules (Julianne Moore) objeví a přitáhnou domů svého biologického otce - anonymního dárce spermatu a akčního floutka Paula (Mark Ruffalo). Komedie nominovaná na čtyři Oscary (včetně Nejlepšího filmu) od režisérky kultovního Vysokého umění vypráví o rodičovství a manželství s upřímností a chytrým humorem - jako když Jules vysvětluje patnáctiletému synovi, proč jeho lesbické matky sledují gay porno.
Pornoherec Imaizumi Koichi se kromě režie ujal i titulní role v podivném spánku klimbajícího dědečka rodiny, kterou zasáhne virus způsobující puzení dědečka znásilňovat. UPOZORNĚNÍ: Pouze na vlastní nebezpečí. Festival nenese odpovědnost za následky či traumata, které zhlédnutí snímku zanechá na vztahu k 1) japonské kinematografii a pornografii obecně; 2) modelu rodiny, konkrétně citům k dědovi, sourozencům, vnoučatům či domácím mazlíčkům; 3) využívání různých sexuálních nebo okultních praktik. Doporučeno především pro otrlé milovníky neotřelých rodinných příběhů, Jasudžira Ozua a mňoukajících medvědů.
Titulní divoká krása představuje v podání Julianne Moore magnetickou, nespoutanou ženu i destruktivní sílu ve filmu Toma Kalina založeného na skutečné, neslavně známé “americké tragédii”. Estetizovaná dokonalost krásy sluncem zalitého, luxusního života se snoubí s temnou dysfunkčností rodinného života Baekelandových a dospívající homosexuální Tony je víc a víc vtahován do chorobného, ovládajícího vlivu své matky. Historie rozkladu a pádu jedné rodiny až k oné vraždě 17. listopadu 1972 je psychologicky věrným dramatem i o porozumění se snažící analýzou motivu.
Blok krátkých gay filmů
|
|
Enrique se po třech letech za mřížemi vrací ke své rodině do Bronxu. V drsném prostředí, které je pořád jen krůček od zločinu, se vyrovnává s nově nabytou svobodou života v podmínce, odcizenou manželkou a především novinkou, že jeho syn, teenager Michael, prochází transformací své sexuální identity v dívku. Festivalový hit je otevřeným a citlivým dramatem, které sleduje cesty otce, zacementovaného v okolím potvrzujícím macho chápání světa, a transgender kluka/dívky, který si jako Vanessa v tom světě svou cestu hledá. V roli Michaela/Vanessy debutuje transgender herečka Harmony Santana.
Dokud nás smrt nerozdělí… Dva manželské páry na norském venkově mají velký problém tenhle slib dodržet. Sigve a Elisabeth mají problém, protože Z si z manželského lože odskočila jinam, Kaja a Eirik mají problém, protože Eirik je, ačkoliv se to snaží maskovat svou hrubostí, homosexuál. V česku tolik oblíbený skandinávský humor odlehčuje lehce hořký, ale naději nabízející film o nelehkém úkolu žít manželskou monogamii a o těžkostech, které vyvěrají z naší časté snahy potlačovat svou přirozenost.
Blok krátkých lesbických filmů
|
|
Název filmu vystihuje problém pětatřicetileté Julie, profesorky anglické literatury, která se snaží vyrovnat s odchodem své životní lásky Antonie. Jak zapomenout, když se Julii každou chvíli vybavují vzpomínky na šťastné momenty strávené s Antonií? Pocit naprosté prázdnoty a ztráty veškeré chutě do života Julii pomáhají překonat její přátelé, kteří se také musejí vyrovnávat se svými milostnými životy. Julie nevěří, že by ještě někdy mohla milovat a být šťastná. Její přesvědčení má být brzy vystaveno zkoušce, když potkává krásnou Helenu. Dokáže konečně zapomenout?
Erotická fantazie o vězeňské romanci inspirovaná Jeanem Genetem, mystifikační dokument o létajícím chlapci-otcovrahovi a retro horor, ve kterém vědec objeví elixír sexuality, jež ale rozkládá jeho tělo i mysl. Propletený triptych Homo - Hrdina - Horor prochází napříč gay kulturní historií i žánrovou kinematografií. Celovečerní debut Todda Haynese získal Velkou cenu poroty festivalu Sundance, Teddy Award pro nejlepší queer film na Berlinale a byl jedním z určujících filmů vlny, která vešla do dějin kinematografie pod názvem New Queer Cinema.
Legendární německý filmař Rosa Von Praunheim uváděl retrospektivu svého díla na Mezipatrech roku 2008. Jeho nejnovější dokument se vrací do prostoru nechvalně proslulého bývalého hlavního nádraží v Berlíně – na stanici ZOO. Z autentických výpovědí rekonstruuje příběhy mužů, jejichž vstup do dospělosti, sexu a opravdového života se odehrál před lety právě tam, mezi špínou, vlaky, drogami, kriminálníky a čekáním na zákazniky, kterým prodávali svá nechráněná těla. Co ti kluci ze stanice prožívali, jak přežili a jak žijí dnes?
Ošlehaný krasavec Harry Sweeney se na žádost umírajícího přítele vydává na cestu za jejich bývalými kolegy z vojenského námořnictva, aby odhalil opravdového viníka dávného společného zločinu a po desetiletích se omluvil zmrzačené oběti. V průběhu jeho putování za pravdou a odpuštěním vyplouvají na povrch hluboce pochovaná tajemství a provinění, které vedly k tomu, že parta mladinkých námořníků brutálně zbila jednoho ze svých kvůli podezření z homosexuality. Harry se musí postavit obávané realitě své potlačované minulosti, která určuje jeho život, ve filmovém dramatu a hereckém koncertu o lásce a vině.
Mary a Marie se po smrti matky vracejí do domu svého dětství na léto sladké nostalgie. Jemně provokativní erotičnost vztahu sester se proplétá s něžností podvečerních pikniků pod tmavě modrou oblohou ozářenou prskavkami. Krása, nevinnost, vášeň, sexuální tenze, manipulace a žárlivost postupně eskalují v milostném trojúhelníku. A léto je skoro u konce… Svůj hravý, poetický a vášnivý celovečerní debut představí v mezinárodní premiéře režisérka a představitelka Marie Alexandra Roxo osobně v Praze.
Zakázaná láska, box a nepotlačitelná vášeň dvou mužů v současném Chile, mezi vesnicí a metropolí. Mladík Hugo se snaží prolomit monotónnost svého života, když ho k sobě přitáhne starší, tvrďácký macho boxer Octavio, kterého kariéra v ringu je kvůli nemoci u konce. Atmosféricky přesné, silné drama o vztahu, který bojuje o přežití proti společnosti, okolnostem i vlastní povahové neslučitelnosti milenců, a drsná lovestory o drsných, nemluvných mužích. A Octavia čeká ještě jedna noc v ringu, která mu může být osudnou…
Přímořská italská vesnice v 19. století je vizuálně okouzlující kulisou, avšak společensky nepřejícím prostředím pro osudový vztah dvou žen, který z dětského přátelství vyrostl v životní lásku. Klučičí, provokující, nebojácná Angela a křehká, jako z klasické malby krásná Sara by byly dokonalý pár - jen ne v uzavřené, konzervativní komunitě ostrůvku v Středozemním moři, kde vládne systém patriarchální rodiny a katolická církev. Drama dle skutečného příběhu o nemožné romanci, vytříbeně podané v dokonale romantických a atmosférických obrazech.
Blok krátkých gay filmů
|
|
Většina filmů o lásce šťastně končí, když se ty dvě holky, které osudově musí být spolu, konečně dají dohromady. Liza a Sally spolu již žijí, obklopené kámošema, queer hudebním undergroundem a svou subkulturou, která se protlouká z noci do noci alkoholem a drogami zbarvenými večírky. Dynamika jejich vztahu zběsile pulzuje mezi oddaností, zlobou a patologií. Autentický vhled do mladé scény současného Londýna s brutální upřímností, svěžestí, humorem a přesným soundtrackem (Micachu, Peggy Sue) podává režisérka Kanchi Wichmann, která film osobně uvede.
Adaptace dalšího díla slavné lesbické spisovatelky Sarah Waters (Na špičce jazyka, Zlodějka) rozehrává příběh tří mladých žen Kay, Helen a Viv a jejího bratra Duncana bojujích na pozadí bouřlivých 40. let ve dvou válkách najednou. Mezi bombami padajícími na Londýn nalezli arénu pro svá milostná dobrodružství i sexuální svobodu o jaké doposud jen snili. Válečné vítězství má však pro ně hořko-sladkou příchuť, navrací je totiž na okraj konvencí spoutané britské společnosti. Vypravěčské mistrovství autorky lit. předlohy i netradiční zarámování příběhu v čase podtrhují složitost osobních peripetií hrdinů.
Historie napříč staletími sleduje enigmatického Orlanda, který nestárne na příkaz umírající královny Alžběty První (Quentin Crisp) a putuje světem a časem přes Konstantinopol až zpátky do Anglie 90. let dvacátého století, přičemž se věnuje diplomacii, umění a vlastním složitým milostným aférám. Vždy nonkonformní Orlando se v průběhu svého nesmrtelného života mění v ženu, a tak se posouvá nejen nad lidské plynutí času ale i za tradiční chápání pohlaví. Ve virtuózní adaptaci stejnojmenného románu Virginie Woolf exceluje v titulní androgynní roli queer ikona Tilda Swinton.
Dvacetiletý Lukas objevuje svět dospělosti, noční život gay barů v Kolíně nad Rýnem za doprovodu loajální fag-hag a každodenní trapné situace, do kterých se dostává kvůli své probíhající proměně - narodil se totiž jako dívka. Především však potkává svého prvního osudového chlapa, svalnatého a divokého Fabia. Rozvinutí jejich flirtu je základem pro průšvihy i možnou lásku v drzé sexy komedii, která je zároveň citlivým vhledem do transgender dospívání. Romeo a Romeo je celovečerní hraný debut režisérky Sabine Bernardi, která bude hostem Mezipater v Praze.
Autobiografický dokument, který je do filmu přeneseným deníkem, esejí i poémou jednoho života. Režisér Rachid B. v strhujícím otevřeném monologu vypráví o svém dětství, cestě z Maroka do Evropy a New Yorku, dospívání, homosexualitě, vášni, náboženství, hledání se, umění a vyrovnávání se s umíráním otce. Jeho hlas provází výtvarně a emocionálně působivá dokumentárně-experimentální koláž obrazů, autentických super 8 záznamů a atmosférických impresí.
Předfilm: Veškeré přístřeší prázdnoty (G. Carducci & M. B. Sycamore, USA 2010, 7 min) Vizuální báseň o jednom newyorském hotelu a vzpomínka na jednu noc sexu.
Julianne Moore herecky září v mistrovském komorním dramatu, který vypráví o ženě v domácnosti na kalifornském předměstí roku 1987. Carol trpí neléčitelnou a devastující “alergií na svět”, postup které nedokáže zastavit její dokonalý domov ani dokonalý, chápající manžel. Stylisticky vytříbený snímek je možné interpretovat jako abstrahující metaforu nemoci AIDS, a zároveň šířeji jako křehkou psychologickou sondu do fyzicky manifestované nemoci duše.
Oslava glam rocku, fanouškovství a dandysmu je fiktivní, jako mediální rekonstrukce po deseti letech vyprávěný, životopis padlé hudební hvězdy více než náhodně připomínající Davida Bowieho s Jonathanem Rhys-Meyersem, Christianem Balem a Ewanem McGregorem v hlavních rolích. Film byl oceněn za umělecký přínos v Cannes, nominován na Oscara a ve své nostalgické vizuální okázalosti spojené se strhujícími hudebními výstupy má divácky kultovní status. Sametová extáze zahajuje festival a přestože stylu filmu odpovídající oděv je pro diváky nepovinný, důrazně doporučujeme se glamově vystrojit (nebo alespoň nahodit glitrové oční stíny).
Sasha je mladý nadaný pianista, který se snaží, jak může, aby splnil sen svojí matky a dostal se na prestižní hudební konzervatoř. Jeho život se ovšem zhroutí, když se dozví, že jeho milovaný učitel hudby nadobro odchází z Německa do Vídně. Jedinou blízkou osobou, které se se svým trápením může svěřit, je jeho nejlepší kamarádka Jiao. Zdá se, že od své rodiny a zejména od otce, původem z Černé Hory, pochopení čekat nemůže, a tak raději předstírá, že s Jiao chodí. Lež má ale krátké nohy, což má Sasha brzy poznat.
Film získal cenu publika na Mezipatrech 2010.
Christopher Isherwood, dávno předtím než se stal světoznámým spisovatelem (předloha ke Kabaretu, adaptace románu Single Man), odjel z anglického venkovského sídla a od panovačné matky do Berlína 30. let. Zde už sice vyvěšují červené prapory s hákovými kříži, ale nočnímu životu zatím vládnou večírky, kabaretní hudba a podmanivá svobodomyslnost. Mladý Christopher potkává svou múzu, objevuje inspiraci a mezi krasavci, kvůli kterým do Berlína především jel, i křehkou skutečnou lásku. Temnota nacismu však neodvratně padá na jejich slunečné dny. V hlavní roli vycházející britská hvězda Matt Smith (Doctor Who).
Průkopnické dílo dlouholeté aktivistky v boji proti HIV/AIDS Jean Carlomusto, členky hnutí ACT UP, zkoumá pozadí vzniku pandemie AIDS ve Spojených státech v komunitách gayů, Afro- a Latinoameričanů z různých perspektiv současně s mapováním historie hnutí za bezpečný sex od 80. let až po současnost. Použitím autentických dobových záběrů a rozhovorů s předními aktivisty dokumentuje vývoj osvěty a prevence v průběhu posledních 30 let. Film rovněž poukazuje na skutečnost, že boj proti této zákeřné nemoci byl a stále je i zápasem s mnoha kulturními stereotypy, náboženským a politickým fanatismem.
Marko pracuje jako zemědělský pomocník při sklizni jižně od Berlína. Čekají ho zkoušky, ale uvědomuje si, že vlastně neví, co od života očekává. Jeho uzavřenost a samotářství ho izolují od jeho vrstevníků. Zlom nastane ve chvíli, kdy přichází nová posila Jacob. Mezi Markem a Jacobem se v průběhu prací na poli začíná vytvářet pouto, které je definitivně stvrzeno jejich společným výletem do Berlína. Vydrží jejich křehký vztah i po sklizni? Benjamin Cantu velmi citlivě zachytil pozvolný vývoj vztahu mezi Markem a Jacobem, přičemž se oprostil od zbytečných klišé a přehnaného patosu.
Stylově strhující a filmařsky radikální rekonstrukce skandálního případu Loeba a Leopolda, který se skutečně odehrál v Chicagu 20. let: Dva krásní židovští mladíci z dobrých rodin spáchají téměř dokonalý zločin, když unesou a brutálně zavraždí malého kluka. Vášnivý a osudově patologický vztah milenců, jejich arogance a vrcholný akt nepochopitelného násilí i následný soudní proces provokují intenzivní směsici fascinace a zhrození. Oceňovaný (m.j. Teddy Award) i kontroverzní debut umělce, aktivisty a aktuálně exkluzivního hosta festivalu Mezipatra Toma Kalina.
Dokumentární snímek Michelle Lawler je poctou žijící legendě, nejstarší americké profesionální dragové umělkyni Vicki Marlane. Režisérka Michelle Lawler mapuje půl století účinkování transgender umělkyně Vicki, od jejích začátků, kdy jako farmářský kluk odešla ze své rodné Minnesoty, aby se přes vystupování v kabaretech a klubech stala sanfranciskou gay ikonou, jež ve svých šestasedmdesáti letech stále vystupuje. HIV pozitivní Vicki Marlane provází diváky bouřlivými lety svého mládí až do současnosti. Dokument tematizuje mimo jiné stále opomínaný ageismus.
Dvě ženy se po deseti letech setkávají v Torontu. Kat a Vic spolu kdysi hrály v kultovní rockové kapele rozbité drogami a hádkami a měly evidentně komplikovaný milostný vztah. Jejich dialog se nese přes nepovedenou večeři, hostování na koncertě a chození usínajícím městem, osciluje mezi přetrvávajícím vztekem, nostalgií a otázkou, co se to vlastně stalo a co bude dál s jejich životy i jejich složitým přátelstvím. Sarkasmus, rock’n’roll a basová linka společné minulosti, která se jako ve zpětné vazbě reproduktorů vnucuje zpátky, živí hořce vtipné drama odehrávající se v jediné noci.
Mrtvola dýlera zarolovaná do koberce na střeše auta na straně jedné a potencionálně k smrti rozzuřená matka, pokud se dcerka s tajným drogovým problémem nevrátí včas domů, na straně druhé. Galia se potřebuje zbavit těla, dostat z vězení bráchu, nenechat se zatknout, a to všechno stihnout do večera, jinak bude mít opravdový problém. Naštěstí má k ruce oddanou nejlepší přítelkyni i živelnou hispánskou čerstvou vdovu po oné mrtvole. Černočerná sexy komedie v svižném tempu a s kulometnými dialogy o třech nekompatibilních holkách v jednom společném průšvihu a možná též o skoncování se špatnými návyky.
„Nebudu po vůli žádné ženě, ani muži, ani sobě“, slibuje Ondřej při vstupu do řádu křižáků. Pozemskému pokušení vzdoruje v objetí přítele Armina tak, že na svá nahá těla nechávají proudit vlny studeného Baltu. Když Ondřej nakonec podlehne touze po normálním životě a prchne z kláštera na svou rodnou tvrz, oddaný Armin se ho rozhodne najít a vrátit na pravou cestu. Vrcholné dílo Františka Vláčila (Markéta Lazarová) s nádherným Petrem Čepkem a Janem Kačerem neodbytně zve ke queer čtení tohoto příběhu o mužích, které rozdělí neslučitelné vášně.
Doporučujeme zhlédnout po Queer café Lukáše Skupy.
Svůj filmový debut natočil umělec Zbigniew Bzymek v Brooklynu jako portrét nepravděpodobné postmoderní queer rodiny, která žije v jednom domě, jež rekonstruuje, a ve svých křehkých vztazích vytváří naději na fungování vlastní mikroskopické utopie. Konstelace se skládá ze zrzavého Rogera, který je učitelem jógy, jeho maskulinní černošské dcery Zoe, která se právě vrátila z vojenské mise, a její schizofrenní přítelkyně, toužící po miminku. Uplývající bytí ústředního tria je podáváno ve strukturách asociací a koncentruje se na precizně realistické herecké výkony.
Svěží taneční komedie, která reaguje na popularitu seriálů jako Glee, a odkazuje na taneční filmové „klasiky“ Hříšný tanec a australský Tanec v srdci. Toni a Tasi žijí se svou matkou, bývalou taneční šampionkou, jejímž životem je tanec. Když nadaná Tasi otěhotní, zakřiknutá Toni se má stát její náhradnicí v taneční soutěži. Její taneční partner a kamarád Cedric jí ukáže nový svět, gay klub, kam chodí tančit. Tady Toni potkává Monu a konečně si uvědomí, co v životě chce. Romantická komedie plná skvělých tanečních čísel např. v podání Benjiho Schwimmera, vítěze americké taneční soutěže SYTYCD.
Sex na jednu noc po náhodném setkání v baru před zavíračkou přeroste v intenzivní společný víkend dvou mladíků. S vědomím vymezeného času ho tráví v posteli a v barech, vypráví si příběhy, ohledávají hranice intimity a toho, co pro ně oba znamená přitažlivost, vztah, sex a láska. Protagonisté se snaží zachytit to nedefinovatelné kouzlo momentu v cynické realitě nečekané romance, která s koncem víkendu zřejmě bude muset skončit také. Nezávislý britský komorní film se už stihl stát trhákem festivalů a v neobvyklém souznění miláčkem zároveň kritiků i diváků.
Jako vždy okouzlující Ewan McGregor jako Oliver v hlavní roli hořko-sladkého filmu o věčných začátečnících v lásce. Oliverův pětasedmdesátiletý otec (Christopher Plummer), který strávil téměř půlstoletí v ukázkovém manželství, synovi oznámí, že je homosexuál a s okouzlující energií se vrhne do nového života, chození do klubů a vztahu s mladým krasavcem. Dostihne ho však fatální diagnóza. Oliver s ním tím vším prochází, a posléze si v začátku vlastní nové lásky bere inspiraci ze vzpomínek na tátova poslední léta, přičemž komentátorem a rádcem mu je i jeho zděděný teriér. Základem příběhu byl skutečný vztah k otci umělce a režiséra Mikea Millse.
Živelné, barevné a dynamické New York City v davu svých milionů zrychleně se hemžících obyvatel skrývá příběhy ztracených dětí, jejichž existenci samotnou si nechce připustit. Právě jim se věnuje časosběrný dokument, který pokrývá dobu osmi let a sleduje osudy transgender teenagerů, kteří utekli ze svých domovů a teď žijí na ulicích velkoměsta. Jsou “neviditelní” - a přitom se strhující energií přežívají, otevřeně se svěřují o svém každodenním strachu a strastech, zároveň však sní, dokáží vytvářet nové, alternativní rodiny a ve své nemožné situaci vidět naději.