Filmy
Filmy uváděné na letošním ročníku. Podle čeho jsme filmy vybírali a kdo je hodnotí se dozvíte v sekci O festivalu. Oblíbené filmy si můžete snadno vytisknout nebo je poslat mailem známým a blízkým. Diváci a divačky Mezipater tradičně udělují Diváckou cenu - hlasovat budete moci na webovém speciálu České televize.
Mladé americké režisérky se v tomto svěžím dokumentu vydaly na cestu neznámým terénem bisexuality, protože „opona mezi hetero- a homo- se trhá.” Zkoumají osudy různých lidí, které potkávají - mladých, kteří randí jeden pátek s klukem a další s holkou, až k bisexuálním rodičům, dodávají i statistické a vědecké vstupy, protože bisexualita není tak minoritní, jak by se mohlo zdát. Možná pokládají více otázek, než mají odpovědí, ale v opravdové road-movie může být cesta cílem.
Cohen si ve filmu o rakouském aspirantovi na celebritu Brünovi neklade žádné meze a provokacemi nejhrubšího zrna nastavuje tvář homofobní společnosti. Kromě parodování strachu z jiné než heteronormativní sexuality se zaměřuje na mnohé oblasti života, ve kterých jsou gayové (a lesby) diskriminováni. Povinná zábava.
Co znamená být gayem a chlapem? Jakou podobu má gay maskulinita? Jak se mění pohled na mužnost historicky i geograficky? Na tyto otázky se pokouší odpovědět hráč rugby, policista, kovboj, vykroucený chlapec i odborníci z řad historiků, psychologů a sociologů. Dokument sleduje stereotypy a způsob, jak jsou gayové vnímáni okolím i jak vnímají sami sebe. Film pro všechny chlapy a ty, které chlapi zajímají.
Blok krátkých filmů s lesbickou tématikou
- Hlavolam
- Měkké místo
- Ramonina nová garderobiérka
- Holčičí zajíčci
- Vtančit do štěstí
- Stránky jedné dívky
- On/a
- Doma (aneb též láska)
“Clandestinos” jsou ilegální imigranti, bytosti mimo zákon. Nebo též tři nezletilí kluci, kteří zrovna utekli zpoza mříží: drsný a protřelý Xabi, pořád volající vypnuté číslo, Mexičan Joel, který se chce jen milovat s novou holkou a Driss, který chce cokoliv, jen ne se vrátit do Maroka. Velmi neobvyklý gay film o důvodech, proč se stát teroristou ETA, jak odpálit půltunový stožár se španělskou vlajku a možná i začít neočekávanou romanci.
Vynikající dokumentární film o režisérovi Dereku Jarmanovi, jehož retrospektivu uvádíme na letošních Mezipatrech. Založen na elegii oscarové herečky a Jarmanovy letité inspirace Tildy Swinton “Dopis andělovi,” kombinuje její vyprávění, otevřené pozdní interview s režisérem již umírajícím na AIDS a raritní ukázky jeho tvorby. Derek představuje unikátní, osobní portrét jednoho výjimečného muže a umělce, stejně jako výpověď o několika desetiletích queer života v Anglii.
Harveyho Milka konečně zná díky filmu Guse van Santa každý. Strhující dokumentární film Doba Harveyho Milka vznikl šest let po Milkově zavraždění, vyhrál Oscara a z příběhu gay politika a aktivisty udělal mezinárodní téma. Pozoruhodné archivní záběry představí skutečného hrdinu, kterého české publikum zná v hereckém provedení Seana Penna. Režisér Rob Epstein později natočil zásadní dokumenty Zapovězené plátno a Paragraf 175.
Laura, Sofía a poušt Atacama na severu Chile. Laura a Sofía nemůžou žít spolu, ale ani bez sebe. Intimní drama o komplikované cestě k pravdě a jediném dni, který následuje noci neplánované vášně. Sergio Canel vede ústřední dvojici hereček k famózním hereckým výkonům a intenzivní atmosféře přispívá uhrančivá kamera.
Jarman v Edwardu II. volně adaptuje hru Christophera Marlowa, gay enfant terrible renesančního divadla, ovšem přidává aktuální politický obsah. Zasazuje děj do minimalistického prostoru holých stěn, čímž naši pozornost poutají skvělé herecké výkony a avantgardní kostýmy. Mladý anglický král Edward II. pojme za svého rádce i milence Pierse Gavestona. To vyvolá nevoli u Edwardovy manželky Isabelle (uhrančivá Tilda Swinton), která zmanipuluje šlechtice Mortimera, aby Edwarda odstranil z trůnu. Nezapomenutelný film.
Nelze napsat operu o svatých, když hlavní hrdinové neumírají. Proto je Gertrude Stein, avantgardní spisovatelka a lesbická ikona, rozladěná. Hrdinové jejího zájmu jsou Jihoafričan Zackie Achmat, který odmítl brát antiretrovirální léky dokud nebudou dostupné všem a kanadský bojovník s farmaceutickými společnostmi Tim McCaskell. Oba stále na živu a aktivní v nekončícím AIDS aktivismu. Dokumentární atonální opera Johna Greysona (Lilie, Proteus) je současně lekcí z nedávné historie i ryzím cinefilním zážitkem.
Mladý Pařížan Jérôme se po rozchodu s přítelem vydává tam, kde slunce nikdy nepřestává svítit, do Los Angeles. Potkává řadu bizardních postaviček a zaplétá se do jejich pestrobarevného bláznivého světa, pokouší své štěstí jako herec. Prožívá náhodné a pomíjivé aférky, ale vzpomínky na Paříž i bývalého milence hodit za hlavu nedokáže. Tento krásný a velmi intimní film o tom, jak těžké je se vyrovnat se ztrátou partnera, se inspiruje Godardovskou poetikou a vtipně ironizuje hollywoodská klišé.
Blok krátkých dokumentárních filmů
- Vzestup kožeňáků
- Pardon, co je “queever”?
- Homo Baby Boom
- Roma Boys
- Jsem, kým jsem
- Kaput
Pedro je gay "medvěd" s aktivním společenským a sexuálním životem, který u sebe ubytuje na pár týdnů svého synovce Bernarda. Když ale Bernardovu matku zatknou v Indii za pašování drog, vypadá to, že zůstane u Pedra na delší dobu. Najednou Pedro zjišťuje, že musí přizpůsobovat svůj životní styl a že vychovávat dítě není jednoduché. Do jejich soužití ale nakonec zasahuje Bernardova babička, která se postará o to, aby chlapec vyrůstal v internátní škole. Film získal cenu hlavní poroty Mezipater v roce 2005.
Marina prožívá krizi po třicítce. Její vztah s přítelkyní Romy se zdá být v pořádku, avšak zdání někdy klame. Když se rozhlédne kolem sebe, má pocit, že všichni jsou úspěšnější než ona, lepší milenky a milenci. Pravda ale nebývá tak jednoduchá. Každý z nás má vlastní problémy, krize. Miluji tě? je filosofická komedie o otázkách po smyslu života a vztahů, netradiční průzkum stránek lásky. Snímek získal v roce 2004 na Mezipatrech cenu hlavní poroty za nejlepší dlouhý film.
Příběh Mony a Tamsin. Setkaly se náhodou a během jednoho parného léta se spřátelily. I přesto, že jedna je pravým opakem té druhé a přes prvotní obavy z jejich rozdílných povah a zázemí, přerostl jejich vztah do vzájemné fascinace a přitažlivosti. Opojná romance dvou žen, jejich vzájemná zničující posedlost, boj za lásku a víru v ní, ve společnosti, pro kterou je to nemožné. Bezprostřední, neobyčejný a tajemný příběh ozvláštňuje půvabné herecké obsazení obou hlavních postav.
Nuno je zaměstnanec továrny na balení potravin a přítel své kolegyně Melanie. Jenže jen jako, za úplatu a pod jménem Miguel – Melanie, kterou si pro její oblékání a vystupování často pletou s mužem, si jej najala, aby potěšila otce a zmátla bratra. Miguel je také charismatický mladík, který se při náhodném setkání zamiluje do mladičké Jenny. Jenny se Miguel moc líbí, ale netuší, že Miguel je ve skutečnosti Melanie. Spleť alternativních identit, které Melanie vytváří, aby unikla sama před sebou, se začíná zamotávat. Můj přítel z Fara se opírá o pečlivě budovanou atmosféru a prvotřídní herecké výkony. A získal tím i ocenění poroty na Mezipatrech 2008.
V domovském Norsku kritikou velmi ceněný film o dospívání, hudbě a prvních láskách roku 1989. Zrzavý Jarle postupně získává vše, co by si mohl přát – kamaráda, krásnou přítelkyni i kapelu. Svět se však otřese, když na střední školu přijde nováček Yngve. Energie a nostalgie, skvělá hudba od The Cure po norský punk, bezstarostnost i trpkost dospívání se skládají v příběhu o coming outu a nevyhnutelné odpovědnosti. Vyprávěno s autentickou sílou a lehkostí, jen se zamilovat do Yngveho a tohoto filmu.
Osobní a svěží dokument o mužích, kteří se narodili jako ženy. Film se snaží vyjasnit, co formuje maskulinní identitu a jaké stereotypy se k ní pojí. Režisér kombinuje hrané pasáže, bouřlivé diskuze i intimní „deníčkové“ zpovědi. Ve filmu se objeví celá řada postav: například černoši, kteří se po změně pohlaví musí vyrovnávat se strachem bílých z „gangsterů“, butch lesby seniorky, pro které změna pohlaví znamená zradu feminismu, nebo trans sudičky, které učí novice, jak správně odpovídat na heteronormativní dotazy lékařů.
Třináctiletý Emerson žije s rodiči na zasněženém kanadském venkově. Rog a Kaye, bývalí hippies, jsou svému synovi oporou a všichni jsou si vzájemně velmi blízcí. Idylka se však začíná hroutit, když je Emerson po letech domácího vyučování nucen přestoupit na střední školu. Rog je příliš zaujat svou prací a Kaya si proto najde milence. Emerson je najednou ve svém dospívání úplně sám a vytváří si vztah ke svému homosexuálnímu učiteli. Na Mezipatrech 2006 film získal Cenu diváků i Cenu hlavní poroty.
Blok krátkých gay filmů
- Amsterdamský deník
- Heiko
- V autobuse
- Zrádce
- James
- Šéfkuchařův dopis
- Naděje
- Slabý druh
Zábavný i dojemný film o radostech a strastech, které připraví lesbickému páru, Marion a Lucii, rozhodnutí mít dítě. Jak se s tím srovnají jejich rodiče? Jak dlouho ještě dokáže těhotná Lucie tajit svoji orientaci před kolegy? Nezačne si Marion připadat odstrčená? Příběh se soustřeďuje na křehký trojúhelník mezi ženami a dárcem spermatu, jejich kamarádem, a ukazuje, jak moc dokáže narození dítěte obrátit naruby jejich životy. Překoná jejich vztah tuto náročnou zkoušku vzájemné lásky a tolerance?
Nejnovější film žijící legendy feministického a queer filmu Moniky Treut měl premiéru na letošním festivalu Berlinale. Originálně vyprávěný příběh umělkyně Sophie, skládaný ze vzpomínek a vibrující současnosti, pohybující se mezi Hamburkem a Tai-pei, po vraždě její lásky. Tchajwanská zvyklost však říká, že žena se může vrátit ze zásvětí jako přízrak a trestat živé za jejich hříchy. Komplikovaně okouzlující mysteriózní romance o inspiraci, nesmrtelnosti a vášni.
Blok krátkých filmů studentů FAMU
- Lesby nenosí vysoké podpatky
- Hlavolam
- Někdy někoho
- Shledání
- Naděje
- Šaty pro nevěstu
- Roma Boys
Jedenáctiletý Scot se po matčině smrti zabydluje v domácnosti svého strýce. Ten a jeho partner Eric, bývalý hokejista NHL, se musí srovnat s tímto vpádem do jejich zaběhnutého, velice macho, velice sportovního a velice heterosexuálním dojmem působícího života. Scot, který má rád muzikály, make-up a barevné šaty s glitry, si v tomto drsně mužném domově hledá svoje místo – a postupně rozbíjí pečlivě vystavěnou fasádu svých dočasných otců. Půvabná a divácky přitažlivá komedie o rodičovství, odvaze být sám sebou a hledání rovnováhy mezi hokejem a vášní pro boa z peří, která okouzluje hrou s obracením stereotypů a výkonem Noaha Bernetta v roli Scota.
Helena se učí anglicky, protože plánuje cestu do Kanady. Její touze po dalekých cestách ale brání povinnost starat se o umírající matku, mladšího bratra Sebastiana a rozpadající se sídlo. Zjištění, že Sebastian chodí se spolužákem Juanem, nese Helena těžce. Jaký je pravý důvod její žárlivosti? Příběh o dospívání a rodinných poutech, které mohou udusit, když se utahují moc silně. Spálit mosty je vyzrálý filmový debut Francisca Franca Alby, hvězdy mexické divadelní režie.
Transsexualita není psychická choroba. Muž a žena nejsou jediné platné genderové identity. Škatulky jsou teror. Protagonisté a protagonistky Svazujících slov jsou radikální trans a intersex aktivisti a aktivistky, kteří zpochybňují často „nezpochybnitelné“ společenské normy a analyzují původ útlaku a represe, kterým trans a intersex komunita stále čelí. Zneklidňující film, který zpochybňuje naše naučené vnímání genderu a sexuality.
Neurotická Bree se připravuje na přeměnu pohlaví, má krátce před operací male-to-female. Od newyorské policie obdrží šokující zprávu, že její syn Toby, o jehož existenci nevěděla, byl uvězněn za prostituci. Po dlouhém rozmýšlení pro Tobyho jede, avšak neřekne mu, že je jeho otec. Vydají se spolu autem na zpáteční cestu do Los Angeles, na které zažijí nečekané i nebezpečné situace. Felicity Huffman (Zoufalé manželky) získala za roli Bree nominaci na Oskara.
Blok dokumentárních filmů České televize
- O co tančil Ondrej Nepela
- 13. komnata Vladimíra Marka
Vstup zdarma
Nový film Joãa Pedra Rodriguese (Odete, O Fantasma) vypráví příběh stárnoucí hvězdy drag show. Tonia se odhodlává k operativní změně pohlaví, ke kterému ji nutí mladší přítel Rosário, v definitivním rozhodnutí jí však brání její náboženské přesvědčení. Vztah s nevyrovnaným mladíkem je pro ni zničující a navíc zjišťuje, že je vážně nemocná. Ve snaze uniknout problémům přinutí Rosária, aby se spolu vydali na cestu k němu domů, kam už on dávno trefit nedokáže. Ztraceni v magickém lese, otevírá se před nimi dobrodružství, které ani jeden z nich nečekali. Snímek ovlivněný fassbinderovskou estetikou měl letos premiéru v Cannes.
Film vypráví příběh anglického vojáka a jeho nevěsty, zdravotní sestry, za 1. světové války. Hlavní roli v tomto opusu prostém dialogů hraje uchvacující hudba Benjamina Brittena War Requiem. Tísnivou hudbu a verše vojáka Wilfreda Owena o hrůzách války doprovází velmi sugestivní mozaika obrazů. Jarman pracuje jak s dokumentárními záběry ze skutečných válečných konfliktů (světové války, Vietnam, Angola), tak s velmi komorními, poetickými výjevy. Výsledkem je působivý protiválečný hudební snímek, ve kterém se naposledy před kamerou objevil Laurence Olivier.
„O čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet,“ prohlásil Ludwig Wittgenstein, jeden z nejdůležitějších filozofů 20. století a muž, který vyměnil pohodlí nejbohatší rodiny Rakouska-Uherska za život hnaný pochybnostmi při hledání univerzálních principů jazyka. Podmanivý filmový portrét sleduje Wittgensteinův nekonvenční život a zprostředkovává jeho zaujetí pro lingvistiku, filosofii myšlení a zejména pro možnosti a hranice jazyka. Vizuálně okouzlující i tematicky provokující film je jedním z posledních děl Dereka Jarmana.
V pubertě se s lidmi děje ledacos, ale Alex stojí na neobvyklé křižovatce. Musí si vybrat, zda bude dívkou nebo chlapcem. Její rodiče se totiž po porodu ubránili tlaku lékařů a nedopustili operaci, která by jejich dítěti vnutila jedno z pohlaví. Alexina matka by ráda i v budoucnosti měla dceru, otec si však uvědomuje, že dospívání Alex hodně změnilo. Největší břímě ale leží na Alex, která je o sobě nucena přemýšlet pod tlakem rodičů i vesnického okolí, které odhalí její „zrůdné“ tajemství. Grand Prix de la Semaine de la Critique v Cannes.
Vizuálně působivý snímek je polemikou o křesťanství, homosexualitě a smrtelnosti člověka. Slet bizardních biblických motivů - Madonna s dítětem prchající před paparazzi, oběšený Jidáš jako rekvizita v reklamě – se prolíná s krutým příběhem dvou zamilovaných mladíků, kteří jsou zatčeni, ponižováni, mučeni a nakonec zabiti. Film je sugestivní osobní meditací nad údělem gay menšiny ve 20. století, kterou Jarman natočil v době, kdy již čelil následkům spojeným s onemocněním AIDS.