„Homohistorie je jeden z nejzajímavějších oborů, protože všechno je jinak. Muž, žena, sexualita, identita, sexuální identita, rodina, intimní vztah, sexuální akt – tyhle kategorie a jejich obsahy se jen v naší kultuře proměnily mnohokrát. Jak nahlížet na minulost lidí, kteří milovali lidi stejného pohlaví, když nejenže o sexu a lásce uvažovali a mluvili jinak než my, ale málokdy se jejich svědectví dochovalo? O „ohavných věcech“, které mezi sebou dělali, pomlčeli radši sami, případně se o cenzuru postarali strážci morálky,“ vysvětluje ředitel festivalu Aleš Rumpel, „nebaví nás ale jen filmy, které si představují neviditelnou teplou minulost. Cesty v čase, na které se letos vydáváme, jsou často ryze intimními minihistoriemi, osobním putováním životem hrdinů a hrdinek filmových příběhů.“
Mezipatra letos přivítají exkluzivního hosta, režiséra a scénáristu Todda Haynese (na úvodní fotce, zdroj: Wikipedia), objevitele herečky Julianne Moore a tvůrce filmů, které byly nominovány na Oscary i Emmy a vyhrávaly na prestižních festivalech.
„Todd Haynes je jeden z umělecky nejzajímavějších autorských amerických režisérů současnosti. Ve své tvorbě si novátorsky hraje se způsoby filmového vyprávění, postmoderně rekonstruuje popkulturní idoly a reflektuje feministické hrdinky,“ vysvětluje Lucia Kajánková, dramaturgyně festivalu.
Jeho celovečerní debut Jed, který bude na Mezipatrech také v programu, byl jedním z průlomových filmů vlny, kterou kritici nazvali New Queer Cinema. Podle Todda Haynese je pro pochopení a úspěch či neúspěch filmu stěžejní pohled diváka, to, co se s tvorbou stane v divákově mysli: „Je vzrušující přehodnocovat, jak jsou filmy složené – v jaké jste pozici jako divák, jak se máte identifikovat s postavami, nebo ne; způsob, jímž film žije díky práci, který jako divák konáte. Jinak jsou to jen odrazy na zdi,“ uvažuje režisér.
V rámci retrospektivní přehlídky budou promítány filmy Jed, Safe, Sametová extáze a Daleko do nebe. Role v posledně jmenovaném snímku přinesla Oscarovou nominaci herečce Julianne Moore. Haynesův nejnovější scenáristický a režijní počin Mildred Pierce získal jedenadvacet nominací na ceny Emmy, se soškami pro herecké představitele Guye Pearce a Kate Winslet v titulní roli. Todd Haynes na festival přijede jen několik týdnu poté, co pracoval v hlavní porotě festivalu v Benátkách.
Kojení jako symbol péče o dítě si pro letošní znělku filmového festivalu Mezipatra vybrala nekonvenční umělkyně Tamara Moyzes. „Adopce dětí stejnopohlavními páry, to je v Česku zatím stejné sci-fi jako kojící muž,“ konstatuje Tamara Moyzes, která svou tvorbu dlouhodobě věnuje také problematice xenofobie, rasismu a nacionalismu. „Česká republika je navíc třetí v Evropě v počtu dětí umisťovaných v kojeneckých ústavech,“ doplňuje.
Hudbou atmosféru budoucnosti doladil Moimir Papalescu. Výrobek, který zlepší život tisícům párů po celém světě, ve znělkovém teleshoppingu nabízí svým nezaměnitelným hlasem Alexander Hemala.
Vizuální identitu festivalu již tradičně určuje grafik Jan Kolář. Ta každoročně vychází z loga ve tvaru schodů a vždy ji doplňuje prvek černých proužků. Ty symbolizují nejen filmové pásky, ale také cenzuru v textu nebo (mezi)patra. „Celý grafický styl je navržen jako pouze černobílý, neboť tato barevnost nejvíce vystihuje tradiční filmovou vizualitu. A také poukazuje na queer aspekt, tedy něco rebelujícího, nekonvečního,“ vysvětluje Jan Kolář, držitel mnoha prestižních ocenění včetně Národní ceny za design. Za práci pro Mezipatra byl v roce 2009 nominován na Grand Czech Design a cenu Louskáček.
Queer filmový festival Mezipatra se koná od 2. do 6. listopadu v brněnském kině Art a sále Břetislava Bakaly a od 10. do 16. listopadu v pražských kinech Lucerna a Světozor.
Více se dozvíte na www.mezipatra.cz.