METRO, 8.11. 2011
"Aleš Rumpel: Vnímat kulturu nejen heterosexuálníma očima"
Již ve čtvrtek začíná v kinech Světozor a Lucerna pražská část festivalu Mezipatra. Ta tradičně přinesou nejen filmy s homosexuální tematikou, ale třeba i přednášky
Filmy, které letos divákům nabízíme, berou diváka na cestu do minulosti, především do různých dekád 20. století, i dále, vysvětluje ředitel filmového festivalu Mezipatra Aleš Rumpel, proč má letošní ročník jako téma cestování časem. Pražská část festivalu filmů s nejen homosexuální tematikou začíná ve čtvrtek.
Proč cestování časem?
Myslím si, že je zajímavé dívat se na to, jak lidé v minulosti žili a jak kategorie gender nebo sexualita v minulosti fungovaly.
Diváci neuvidí staré filmy?
Některé filmy jsou starší, třeba Orlando podle románu Virginie Woolfové je z počátku 90. let, protože si myslíme, že stojí za to ho připomenout, ale jsou tu i snímky nové. Ne všechny filmy jsou o cestování časem, v některých z nich postavy na svou minulost vzpomínají. Třeba závěrečný snímek Krásný Harry.
A co nabízí festival v soutěžní sekci?
Celkem na festivalu nabídneme 83 filmů, v soutěžní sekci jich je jedenáct. Osobně mám asi nejraději film Gun Hill Road o muži, který se vrací z vězení a zjistí, že jeho dospívající syn prochází proměnou v ženu. Musí se vyrovnat se svými city i okolní společností.
Mezipatra, to nejsou jen filmy, ale i doprovodné akce, třeba přednášky. Letos mě zaujaly dvě - o spojení tematiky gayů a seriálu Star Trek a o gay tématech v poválečném československém filmu. Co si pod tím mám představit?
Obě přednášky upozorňují na fenomén queer čtení (anglickým slovem queer označujeme vše jiné, odlišné - pozn. red.). Kulturu vnímáme většinou heterosexuálníma očima. Co se týče přednášky o československém filmu, i zde můžeme vnímat některé vzorce chování postav, které lze označit jako queer. Jistě, v našem poválečném filmu bylo velice málo postav, které byly přímo homosexuální nebo lesbické, ale třeba ve filmech, kde hrál Eduard Cupák, o němž víme, že byl gay, můžeme trochu spiklenecky sledovat, zda a jak se to odráží ve filmu. Některé snímky s ním navíc natočil gay režisér Krška. My na Mezipatrech dáváme i Vláčilův film Údolí včel a chceme poukázat na to, že jde mimo jiné o snímek o dvou mužích, kteří prožívají velké vášně.
A co zmíněný Star Trek?
Cestování časem funguje i do budoucnosti, takže nás zajímají různé sci-fi a utopie. Ve Star Treku se vždy objevovali menšinoví hrdinové, například jiné pleti, ale homosexualitě se seriál dlouho bránil. První homo-příběhy přišly v tomto díle až někdy v polovině 90. let. Ale Star Trek je také o vztahu kapitána Kirka a Spocka a existuje obrovské množství fanoušků, kteří fandí tomuto vztahu, i když zatím nenašel vášnivé realizace.
„Dáváme i Vláčilův film Údolí včel. Chceme poukázat na to, že je to i romance dvou mužů a vekých citů.“ ALEŠ RUMPEL, MEZIPATRA
Z programu Mezipater Filmový festival Mezipatra se koná v Praze od 10. do 16. listopadu, promítat se bude v kinech Světozor a Lucerna. Na celý program se můžete podívat na stránkách www.mezipatra.cz
Tahle noc nikdy neskončí
Dokumentární snímek Michelle Lawlerové je poctou žijící legendě, nejstarší americké profesionální umělkyni, která vystupovala v ženském oblečení, Vicki Marlane. Co se stalo poté, co jako farmářský kluk odešla ze své rodné Minnesoty, aby se díky vystupování v kabaretech a klubech stala sanfranciskou gay ikonou?
Sametová extáze
Fiktivní oslava glam rocku, fanouškovství a dandysmu. Jde o životopis padlé hudební hvězdy více než náhodně připomínající Davida Bowieho s Jonathanem Rhys-Meyersem, Christianem Balem a Ewanem McGregorem v hlavních rolích. Režii měl host letošních Mezipater Todd Haynes.
Mé poslední kolo
Zakázaná láska, box a nepotlačitelná vášeň dvou mužů v současném Chile. Mezi vesnicí a metropolí. Mladík Hugo se snaží prolomit monotónnost svého života, když ho k sobě přitáhne starší tvrďácký macho boxer Octavio.
Daleko od nebe
Další film od Todda Haynese, který běžel v našich kinech i televizi. Je to stylizované retro z 50. let. Hlavní hrdinka se v na povrchu bezchybné konzervativní společnosti bohatého předměstí vyrovnává s manželovou skrývanou homosexualitou a vlastní nepřístojnou mezirasovou romancí.