Mezipatra Queer Film Festival [WEB ARCHIVE 2000--2012] - Topzine.cz, 16.11. 2011

logo Mezipater

CO JE QUEER?

Queer osvobozuje od tradič- ního vnímání sexuálních a genderových identit založe- ných na neměnných katego- riích muž / žena, hetero-sexuální / homosexuální.

Topzine.cz, 16.11. 2011

kultura21

"Existují i zlí homosexuálové. O nich točím filmy", říká režisér Tom Kalin

 

Festival Mezipatra 2011 se letos věnuje historii sexuálních menšin. A jedním z hostů a zároveň i porotcem je americký režisér Tom Kalin, který natočil například Divokou krásu s Julianne Moore. TOPZINE.cz vám s ním přináší exkluzivní rozhovor.

Topzine.cz, 16.11. 2011

 

 

Kromě toho, že jste režisér, tak jste i aktivista, který bojuje za práva gayů a leseb. Myslíte si, že film je správné médium pro vysvětlení homosexuálních a queer témat?

Já jsem režisér a snažím se vyprávět příběhy. To je můj hlavní cíl. Nesnažím se poučovat své diváky. Skutečnost, že filmy, které točím, mají politické pozadí, je pouze součást příběhu. Můj cíl při natáčení filmu je bavit diváky. Je to pro ně ale těžké, protože moje filmy jsou pro ně něco jako výzva. Pracuji i jako aktivista, ale odděleně od natáčení.

Myslíte si, že diváci se můžou naučit víc o homosexuální tematice z vašich filmů, než by vyčetli třeba z novin?

Ne, myslím si přesný opak. Podle mě se lidé naučí o politice a společnosti více skrz zprávy, skrz žurnalisty, jako jste třeba vy. Pro mě to je opravdu jen vyprávění příběhu. U mě se diváci mohou naučit více o lidskosti, o samotných lidech. Můžu vyprávět nějaký politický příběh, ale mé dílo bude účinné především proto, že je to film.

Tom Kalin je americký režisér, mezi jehož nejznámější filmy spadá Swoon a Divoká krása. V obou filmech se objevuje homosexuální tematika a v obou dojde k brutální vraždě. Režíroval například herečku Julianne Moore nebo herce Eddieho Redmayna. Kromě natáčení filmů je i aktivista a vyučuje na vysoké škole ve Švýcarsku.

Proč si myslíte, že lidi tak přitahují queer filmy? Existují i další festivaly jako právě Mezipatra a vždy je na nich spousta diváků.

Zaprvé jich je tolik, protože existuje spousta lidí, kteří jsou queer, kteří jsou gayové nebo lesby. To je samo o sobě velké publikum. Stejně jako žena chce vidět film, který režíruje jiná žena. Je to o tom, že člověk chce vidět film od někoho, kdo ho nějak reprezentuje. Další důvod může být takový, že lidé vyrostli na romantických příbězích o muži a ženě. Ale nevídají tolik romantických příběhů o dvou ženách nebo dvou mužích.

Čtěte více: Letošní Mezipatra vás přenesou do minulosti i budoucnosti


V posledních letech jsou queer filmy poměrně populární. Vznikla například Zkrocená hora nebo v poslední době Děcka jsou v pohodě. Myslíte, že Hollywood je na správné cestě?

Ano, třeba Zkrocená hora byl trhák. I v České republice na ni lidé chodili do kina. Mladá heterosexuální žena na ni klidně mohla zajít a brát to tak, že jde o romantický příběh mezi dvěma lidmi. To je obrovský pokrok, skutečnost, že jdeme na film proto, že ukazuje zkušenost dvou odlišných lidí. Skrz takový film se naučíme více o lidech. Můžu zajít na film z Afriky nebo Číny, a přitom nebýt Afričan ani Číňan. Jsem lidská bytost, která se chce něco dozvědět.

Julianne Moore, která hrála právě v Děcka jsou v pohodě, se objevila i v jednom vašem filmu, v Divoké kráse. Jaké to bylo, natáčet s ní?

alt
Foto: Oldřich Mánert, Topzine.cz

 

Byl to úžasný zážitek. Julianne je velice nadaná herečka, jedna z nejnadanějších ve své generaci. Je velmi odvážná v tom, jaké si vybírá role. Byl to zážitek, sledovat, jak skrz velmi složitý charakter, který hrála, zobrazila lidskost a kompletní bytost. Místo aby divák odsoudil takovou postavu, se jí dokáže přiblížit a projevit empatii.

Vaše filmy Divoká krása a Swoon jsou o vraždách i homosexuálech. Někdo by mohl říct, že chcete pouze šokovat…

Nejen natáčení filmů, ale i žánr filmu noir má velkou historii. Zobrazuje se v něm vztah mezi mužem a ženou, kteří jsou nějak zapleteni do vraždy. Už dávno známe příběhy o mužích, co se zamilují do žen a poté kvůli ní zabíjí. Nikdo se ale nedívá na tyto filmy tak, že nějak vypovídají o heterosexuálech. Vypovídají jen o posedlosti láskou. A tak věřím, že stejně jako existují úžasní homosexuálové, kteří se zapojují do společnosti, tak existují i zlí homosexuálové. Je to součást vlastností člověka. Díky natáčení filmů se snažím ukázat, že stejně jako heterosexuálové i homosexuálové mohou chtít spáchat zločin, mohou chtít zabít. Tím, jak společnost nahlíží na zločin, se dá ukázat, i jak nahlíží na sexualitu.

V filmu Swoon hrál v malé roli další známý režisér Todd Haynes (režisér např. Sametové extáze). Kde konkrétně ho diváci můžou vidět?

V jedné scéně se používají metody frenologie, což byla falešná věda, která z tvaru lebky odvozovala vlastnosti člověka. Například odvodila, že jste zločinec podle toho, že máte výrazný nos nebo velké uši. Ve filmu tak jsou vidět fotografie několika lidí, které mají různě velké nosy nebo uši, a Todd je právě jedním z nich.

A vypadá jako vrah?

Něco takového, má charakteristické znaky zločince. (smích)

Jste s Toddem Haynesem přátelé?

Ano, s Toddem se přátelíme už od roku 1987. Znám ho téměř 25 let! Máme třeba stejného producenta a také máme stejné fanoušky, točíme podobné filmy.

Pracujete teď na něčem, píšete nějaký scénář?

Pracuji teď na dvou projektech. Jeden je experimentální instalace video-projekcí, která je také na festivalu Mezipatra. A mou druhou prací je rozepsaný scénář podle novely Christophera Isherwooda (autor předlohy Single Mana, pozn. red.).

FaLang translation system by Faboba

Znělka 2011

Mezipatra 2011

  • Brno: 2.-8. 11. 2011
    kina Art a Bakala
  • Praha: 10.-16. 11. 2011
    kina Lucerna a Světozor

Ocenění 2011