Základní informace o festivalu
S cílem poskytnout majoritní společnosti impuls k poznání lesbické, bisexuální a transgender kultury vznikl v roce 2000 festival Mezipatra. Letošní ročník se uskuteční od 26. října do 3. listopadu v Brně a od 5. do 11. listopadu v Praze. Ozvěny Mezipater proběhnou v Olomouci (12. – 13. 11.) a Českém Těšíně (21. – 22. 11.). Hlavní dramaturgická část programu představí hrané a dokumentární filmy, které tematizují buřičství nebo jsou samy buřičské formou či obsahem. Záštitu nad festivalem převzal pan Václav Havel a primátor hlavního města Prahy, MUDr. Pavel Bém.
Kontext
S cílem poskytnout majoritní společnosti impuls k poznání lesbické, bisexuální a transgender kultury vznikl v roce 2000 festival Mezipatra. Pořadatelé z brněnského sdružení STUD založili festival, tehdy ještě pod názvem Duha nad Brnem, aby přiblížili život jednotlivců sexuálních minorit, jejich osobitou kulturu a historii a přispěli tak k přirozenému pronikání této minority do povědomí společnosti jako její nedílné součásti. Mezinárodní soutěžní přehlídka filmů se od roku 2003 rozšiřuje také do Prahy, postupně získává na popularitě a v současnosti je jednou z nejvýznamnějších kulturních a společenských akcí pro G/L komunitu. Pořadatelům se ale současně daří propojovat tuto minoritu s většinovou společností. Z průzkumu publika posledních ročníků vyplynulo, že mezi návštěvníky bylo stejný podíl heterosexuálů jako homosexuálů. Slovy Václava Havla se festival „stal za osm let svého trvání respektovaným registrovaným partnerem ostatních filmových přehlídek, které se v České republice konají.“
Základní informace
Letošní ročník se uskuteční od 26. října do 3. listopadu v Brně a od 5. do 11. listopadu v Praze. Projekce mohou diváci zhlédnout v kinech Art (Cihlářská 19, Brno), Sál Břetislava Bakaly (Žerotínovo nám. 6, Brno), Světozor (Vodičkova 41, Praha) a Oko (Františka Křižíka 15, Praha). Festival tak letos obsadí rekordních šest sálů. Slavnostní zahájení festivalu za přítomnosti hostů, partnerských institucí, sponzorů a patronů se bude konat v brněnském Sále Břetislava Bakaly 26. října ve 20.30 hodin, v Praze pak 5. listopadu v kině Světozor ve stejný čas.
Záštitu nad festivalem převzal pan Václav Havel a primátor hlavního města Prahy, MUDr. Pavel Bém.
Vstupenky na jednotlivá představení lze zakoupit přímo v pokladnách kin za 85 a 95 Kč, permanentky do velkého sálu kina Světozor pak 499 Kč. Aktuální program a katalog festivalu je k dispozici v kinech a na www.mezipatra.cz.
Ozvěny Mezipater proběhnou v Olomouci (12. – 13. 11.) a Českém Těšíně (21. – 22. 11.).
Festival udělí tři ceny: Cenu odborné poroty pro nejlepší celovečerní hraný film, Cenu studentské poroty za nejlepší krátký film a Cenu diváků za nejlepší film.
V odborné porotě zasednou Barbara Reumüller, ředitelka vídeňského festivalu Identities, Cosimo Santoro, dramaturg Turínského gay a lesbického filmového festivalu, který je jedním z největších a nejstarších GLBT festivalů na světě, a Fabiano Golgo, původem brazilský žurnalista působící v Praze.
O cenu za nejlepší film se opět uchází Lisa Gornick, která Mezipatra vyhrála v roce 2004 se svým debutem Miluji Tě?/ Do I Love You?. Její nový film Tik tak ukolébavka/ Tick Tock Lullaby se zaměřuje na mateřství – woodyallenovská hlavní hrdinka pochybuje o tom, zda vskutku chce být matkou, nebo je jen obětí společenského tlaku a fenoménu „biologických hodin“. Režisérka festival osobně navštíví.
Do soutěže se také vrací tvorba Lionela Baiera, švýcarského režiséra loňského soutěžního filmu Hloupý kluk/ Garcon stupid novým filmem Pokradmu /Comme des voleurs . Mezipatra poprvé uvedou tvorbu Andrého Téchiné, jednoho z nejvýznamnějších francouzských režisérů současnosti. Soutěží snímkem Svědkové/ Les Témoins .
Členy a členkami studentské poroty jsou studentky filmové vědy Lucia Kajánková a Anna Purkrábková, student designu Daniel Pošta, vizuální umělec Ondřej Gášek a student queer studies Roman Kollárik.
Vyhlášení vítězných filmů a předání cen se uskuteční na slavnostním zakončení Mezipater v neděli 11. listopadu ve 20:30 hodin v pražském kině Světozor. Filmovou část programu uzavře projekce snímku Querelle, která připomene 25. výročí úmrtí R. W. Fassbindera.
Querelle , poslední Fassbinderův film, vzbudil na MFF v Benátkách skandál a do historie tohoto festivalu se nesmazatelně zapsal rozkolem, který způsobil v hlavní porotě (z té vystoupil Marcel Carné na protest vůči odmítání Fassbinderova díla zbývajícími porotci). V České republice nebyl homoerotický Querelle zařazen do žádné retrospektivy Fassbinderova díla, ačkoliv se jedná o jedno z jeho nejlepších děl a neodmyslitelnou součást evropského filmového dědictví.
Hlavní program
Hlavní dramaturgická část programu 8. ročníku českého gay a lesbického filmového festivalu Mezipatra představí hrané a dokumentární filmy, které tematizují buřičství nebo jsou samy buřičské formou či obsahem. Hlavním motivem festivalu se proto na jeden rok stalo „třináctero buřiče“, tedy souhrn východisek rebelie, který svoji vizuální podobu našel v koláži symbolických obrazů.
Tematické sekce festivalu jsou následující:
Buřičství
Uvědomili jsme si, že česká gay a lesbická komunita celá léta prosazuje obraz leseb a gayů coby spořádaných občanů, kteří žijí stejně jako mainstreamová společnost a touží po stejných právech a institucích. Takový obraz je ale velmi omezený a vyčleňuje pankáče, anarchisty, genderové a sexuální experimentátory a vůbec každého, kdo nezapadá do norem „slušné“ společnosti tržní ekonomiky a monogamních soužití. Abychom tento obraz rozšířili, zvolili jsme za hlavní téma osmého ročníku buřičství.
Vybrané filmy se tak snaží poukazovat na témata, o kterých se v konzumní mainstreamové kultuře nemluví a zobrazovat postavy, které většinová gay a lesbická komunita vnímá jako hrozbu pro své začlenění do společnosti.
Buřičství tematizuje mimo jiné hit Výbor ťuťu ňuňu cecíků/ Itty Bitty Titty Committee (USA 2007), který festival zahájí. Autorkou je jedna z nejpopulárnějších současných lesbických filmařek Jamie Babbit (vedle řady svých krátkých filmů a spoluprací na desítkách scénářů je známá jako režisérka kultovní komedie Vždyť já jsem roztleskávačka/ But I am a Cheerleader, uvedené na Mezipatrech 2004). Film velmi zábavnou formou poukazuje na neviditelnost žen ve veřejném prostoru patriarchální společnosti a zbavuje feminismus nálepky nudy a asexuálnosti.
Buřiči jsou také tvůrci, jejichž retrospektivy letos přinášíme.
Pocta Johnu Greysonovi
Nezávislý kanadský režisér, scenárista a producent začínal v 80. letech jako novinář torontského magazínu o umění a kultuře. Během pobytu v Torontu objevuje kouzlo video-artu a začíná režírovat své první krátké filmy (např. The Perils of Pedagogy, Moskva v teplouše nevěří ). V roce 1988 se uvedl na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu svým celovečerní debutem Pisoár . Mezinárodní publikum ale získal až svým třetím filmem, extravagantním muzikálem o AIDS Pacient číslo nula (1993) a především svůdným příběhem pomsty Lilie (1996), podle hry Michela Marca Boucharda Les feluettes.
Greyson je velmi populární mezi filmovými kritiky. U publika vyvolává spíše rozpolcené reakce kvůli své okázalé teatrálnosti a tématické komplexnosti jeho filmového stylu a upřímnosti vykreslení homosexuálních témat v jeho práci. Status jednoho z nejdůležitějších kanadských filmařů současnosti dokazuje několik cen za „nejlepší film“ na festivalech po celém světě i ceny od Kanadské filmové a televizní akademie.
Nad Greysonovou retrospektivou převzal záštitu velvyslanec Kanady v ČR, Jeho excelence pan Michael Calcott. John Greyson se osobně zúčastní festivalu.
Pocta Ulrice Ottinger
Ulrike Ottinger patří k proudu tzv. New German Queer Cinema, který se začal formovat koncem 60. let. Oproti jiným, „realistickým“ představitelům, jako jsou Monica Treut nebo R. W. Fassbinder, však tíhne více k experimentu. Scénář, produkci a režii svých děl si obstarává sama. Její tvorba je vysoce stylizovaná a vyznačuje se neobvyklou, nezřídka exotickou obrazností s notnou dávkou surrealismu. Středem jejích filmů jsou mocné, nezávislé ženy-dobrodružky a cestovatelky. S oblibou zobrazuje lesbickou sexualitu a smyslnost.
Její první celovečerní film je „lesbicko-feministický pirátský film“ Madam X – absolutní vládkyně . Následující Obraz alkoholičk y je portrétem lesby upíjející se k smrti a tvoří první část její „Berlínské trilogie“, kterou pokračovala snímky Úchyl Orlando a Dorian Gray v zrcadle bulváru . Jistý styčný bod mezi trilogií a dalším filmem Johanka z Arku Mongolská , označovaným jako jedno z mistrovských děl světové kinematografie, představuje spolupráce s herečkou Delphine Seyrig.
Také Ulrike Ottinger se osobně zúčastní festivalu.
Angažované dokumenty
Přijetí zákona o registrovaném partnerství a diskutovaný antidiskriminační zákon v mnohých lidech vzbudil dojem, že v České republice neexistuje diskriminace na základě sexuální orientace (podobné výroky si pamatujeme i od přestavitelů nejvyšší politiky). Výběr dokumentů ozřejmí, jaké jsou hranice tolerance v současné Evropě. Angažované dokumenty úspěšného německého filmaře Jochena Hicka ukazují přetrvávající i nová nebezpečí pro otevřenou společnost – homofobní politiky nových členských států EU, homofobii (a často i homofobní násilí) přistěhovalců z rozvojových zemí i předsudky, které přetrvávají v tradičních komunitách mimo velká města.
Impulsem k pochopení mladé historie hnutí za zrovnoprávnění ne-heterosexuálů je dnes již klasický dokument Před Stonewallem americké režisérky Grety Schiller, která svůj film osobně představí na projekcích v Praze.
Do minulosti se ohlédne i americký dokument Báječný! Příběh teplého filmu , který zkoumá proměny zobrazování gayů a leseb v mainstreamové i artové kinematografii.
Zkouška z dospělosti
V hlavní soutěži je letos poprvé zastoupen i český film – Pusinky režisérky Karin Babinské. Je to poprvé, kdy česká kinematografie dala vzniknout kvalitnímu filmu, který nezkresleně zobrazuje homosexuální hlavní postavu. To se stalo impulsem k vytvoření retrospektivní sekce, zkoumající vztah českého filmu k homosexualitě. Vznikla „Zkouška z dospělosti“, přehlídka sedmi českých filmů, které byly natočeny po roce 1989.
Název sekce je odvozen od skutečnosti, že si letos v listopadu připomínáme osmnácté výročí přechodu k demokracii a také od názvu filmu Zkouškové období Zdeňka Trošky, který jako první zobrazil v českém filmu gaye jako pozitivní postavy. Většina ostatních filmů v této sekci má k homosexualitě velmi komplikovaný vztah.
Delikatessen - Kino Kultur Digital
Od 29. 10. do 1. 11. uvede Goethe Institut ve spolupráci s Mezipatry tři celovečerní filmy s G/L tématikou v rámci programu digitální distribuce - Delikatessen. Program se bude skládat z jednoho filmu Ulriky Ottinger, dokumentu a bloku krátkých filmů. V prostorách Goethe Institutu na Masarykově nábřeží v Praze, vstup volný.
Doprovodný program
Duhový život pod rudou hvězdou: poznámky k neprobádané minulosti
Přednášky a diskuse k tématu života gayů a leseb před rokem 1989. Po pádu železné opony v roce 1989 se vyvinula ve Varšavě, východním Berlíně, Budapešti a Praze živá gay a lesbická komunita. Ale jak vypadal život leseb a gayů před „převratem“? Co podnikala vláda, aby potlačila, jak se dříve říkalo, „nepřirozenou lásku k hochům“? Jak moc jiné to bylo pro Čechoslováky a východní Němce? Byl lesbický sex legální? A jakou roli hrála homosexualita v komunistickém anti-katolickém boji v Polsku?
Život gayů a leseb v bývalém východním bloku je ještě málo vědecky zpracován. Hosté z Polska, Rakouska, Německa a Česka se s námi podělí nejenom o své poznatky, ale i o výzvy na toto téma do budoucnosti. Diskuse doprovodí i tematická výstava v Goethe Institutu.
Teplí ve filmu
Dvoudenní blok multioborových přednášek je naší odpovědí na stále se vracející otázku „co je to gay a lesbický film?“. Přednášky se konají 6. a 7. listopadu v Goethe Institutu a zaměří se na tato témata: Existuje „teplý“ film? Pokud ano, čím se vyznačuje? Které režiséry a režisérky lze považovat za „teplé“ a proč? Co znamená New Queer Cinema? Na tyto a další otázky nabídnou odpovědi otevřené přednášky, jejichž hlavním těžištěm je vývoj a vliv „teplé“ kinematografie či jejích tvůrců a tvůrkyň.
Díky vybraným současným i klasickým filmovým scénám, které jsou nedílnou součástí přednášek, budete mít možnost nahlédnout do průlomových okamžiků v dějinách queer filmu. Součástí přednášek bude i úvod do queer teorie (a jakým způsobem se skrze kinematografii stává součástí mainstreamové společnosti) a queer film ve spojení s politickým aktivismem.
Queer café
V brněnské části festivalu navazujeme na oblibu loňského cyklu neformálních setkání nad akademickými tématy. Nad šálkem kávy studenti a profesoři Masarykovy univerzity pokryjí čtyři různorodá témata, vztahující se především k buřičství a okrajovým pozicím ve společnosti: Gay buřičství nebo gay konformismus? (Olga Pechová), Rebelky a rebelové genderu (Barbora Kárníková), Bisexuální postava ve filmu (Michael Kaylor), Feminismus: buřičství a/nebo konformita? (Lucie Jarkovská a Denisa Nečasová).
Parties
Každoroční festivalová party se v Brně přesouvá do klubu Mersey. Hvězdou večera na svém jediném brněnském koncertu sezóny je kapela Luna Blue.
Oficiální festivalovou party v Praze hostí klub Valentino. Dramaturgii party připravuje DJ Tvyks. V současné době se plně věnuje djingu, rezidentní akci Plastique, vysílá na pražském Radiu 1 a patří k jednomu z nejbookovanějších českých DJs. Stál u vzniku takových pořadů, jako je televizní Paskvil nebo rozhlasová French Connection, které jsou dodnes kultem.
Výstavy
Od 26.10. do 26.11. bude v galerii brněnské kavárny Steiner k vidění výstava grafiky Martina Hrdiny s názvem Herbarium. V Cafe Sausalito na Veveří bude od 29.10. do 28.11. vystavovat módní fotografie student Institutu tvůrčí fotografie v Opavě, Vladimír Novotný. Výstava, která spojuje festivalová města, a která opět připomíná výročí R. W. Fassbindera, nese název Fassbinder z pohledu dnešní doby. Připomíná mistrova nejdůležitější díla a přináší komentáře současných světoznámých režisérů (Brno: Café Bakala, 26.10. – 3.11, Praha: Kino Světozor, 5.11. – 11.11., Olomouc: Konvikt, 13.11 – 18.11.). V pražské galerii Le Court během celého listopadu vytavuje kolektiv autorů různorodá díla, které ale spojuje element buřičství: Darina Alster: monumentální tvorba- fotografie / Jan Miko: obrazy / Mikuláš: malba, fotoinstalace / Martin Kámen: fotogafie / Tomáš Hencl: socha
Informační servis
V letošním roce se výrazně rozšiřují informační platformy, díky kterým budou široké veřejnosti zpřístupněny novinky z festivalového dění.
www.ceskatelevize.cz/mezipatra
Letos poprvé vzniká webový speciál na stránkách České televize. Návštěvníci stránek na speciálu naleznou především ukázky k festivalovým filmům a možnost hlasovat on-line o nejlepší film. Diváci tak opět udělují Cenu diváků za nejlepší film, čímž podle festivalové tradice vybírají snímek, který se organizátoři pokusí zajistit i pro následující ročník Mezipater.
Festivalové minuty
Další letošní novinkou vzešlou ze spolupráce s Českou televizí jsou festivalové minuty. Ty bude Česká televize vysílat na programu ČT2 po celou dobu pražské části festivalu, tedy od 5. do 11. listopadu. Pořad pokryje aktuální dění festivalu a přiblíží televizním divákům a divačkám hlavní témata letošního programu.
Vizuální komunikace
Vizuální identitu festivalu letos určuje grafik Martin Hrdina ( www.hrbislav.com ). Hlavním motivem veškeré grafiky se stává „třináctero buřiče“, vizualizované symbolickou koláží.
Festivalovou znělku připravil renomovaný vizuální umělec Michal Pěchouček, držitel prestižní Ceny Jindřicha Chaloupeckého (www.pechoucek.com ). Znělka vznikla ve spolupráci Michala Pěchoučka, Martina Mazance a Martina Hrdiny.
Ceny pro tvůrce vítězných filmů vytváří šperkář Zdeněk Vacek, výherce prestižní přehlídky designblok ‘05. Opět budou mít formu plně funkčních kovových kaleidoskopů.
Filmová adopce
Organizátoři Mezipater se letos opět rozhodli vynahradit gayům a lesbám nedostatečnost české legislativy a umožnit jim stát se alespoň filmovými adoptivními rodiči. Minimální částkou 500 Kč přispějí dárci k tomu, že na festivalu budou promítnuty filmy, které otevřeně hovoří o gay a lesbické problematice a snaží se mazat mýty, které o této komunitě panují. Zájemci o filmové rodičovství si vyberou snímek z festivalového programu a pošlou minimální částku 500,- Kč na bankovní účet 153 432 736 / 0300. Organizátorům pak sdělí, který film chtějí adoptovat. Jako poděkování pro ně budou nachystány volné vstupenky a před samotnou projekcí, pouze s jejich souhlasem, budou zveřejněna jejich jména. (Pokud si to budou adoptivní rodiče přát, zaručují naopak pořadatelé naprostou anonymitu.)
Partneři festivalu
Generální mediální partner: Česká televize
Hlavní mediální partner: Český rozhlas 1 Radiožurnál
Mediální partneři: Metropolis, Respekt, Nový prostor, Český rozhlas Brno, Radio 1, Rádio Krokodýl, Rádio Free, Filmpub.cz, Rande.cz, SNIP & comp., Brněnské kulturní centrum, gitA – genderová informační a tisková agentura, 004.cz, BengaLes.cz, iBoys.cz, Pinkstar.cz, Rádio Rogy, Studentský list
Finanční podpora: Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury, Hlavní město Praha, Statutární město Brno, International Visegrad Fund, Česko-německý fond budoucnosti, Goethe Institut Prag, Instituto Cervantes, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Kanady, Francouzské velvyslanectví, Francouzský institut, Velvyslanectví Švýcarské konfederace
Sponzoři: Hotel Veronský dům, Out Café, Restaurace Pálffy palác, Pension Arco, The Saints bar, Jazyková škola MKM, Hotel Slovan Brno, Studio Henri, Sauna David, Club Valentino, Termix club, Cafe Latymérie, DownTownCafé, Křída a spol., Las Palmas, Restaurace Áčko, Gibon club, Red Cat club, Jeremy´s, La Solitaire, Restaurace U Emila, Copy General, Piano bar, Barclub H46 a další.
Záštitu nad festivalem převzal pan Václav Havel a primátor hlavního města Prahy, MUDr. Pavel Bém.
Organizační tým
Festival Mezipatra pořádá občanské sdružení STUD Brno, které se už dvanáct let aktivně zabývá problematikou sexuálních menšin. Realizační tým sestává z velké části ze studentů a absolventů Filozofické fakulty a Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Ředitelem festivalu je Aleš Rumpel (*1979).
Studoval Anglický jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Zaměřuje se především na mechanismy marginalizace gay a lesbických témat v médiích a na feministické filmové teorie. V současné době pracuje v Institutu dokumentárního filmu, od roku 2006 působí v týmu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. V roce 2005 zasedl v porotě Teddy, která uděluje prestižní cenu nejlepšímu GLBT filmu na MFF Berlinale. Letos zasedl v hlavní porotě festivalu Queer Lisboa. V týmu festivalu Mezipatra působí od roku 2003.
Kontakt pro média:
Kateřina Horčicová, PR manažerka, gsm: 608 508 038, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., www.mezipatra.cz